Det ble jublet på mange fergeleier da det ble kjent at de første gratis fergene kommer 1. juli. Men Høyres nestleder Tina Bru mente det var unødvendig pengebruk. Kan Nordland Høyre virkelig være enig i dette? Ingenting tyder på noe annet.

Nordland er det fylket som får flest gratis ferger. Når nyheten ble kjent lå tretten fergesamband på lista til å bli gratis. I tillegg blir det gratis for alle som skal til Værøy, Røst, Austbø, Brasøy og Løkta, og for sambandene Brønnøysund – Sauren, Solfjellsjøen - Vandve. Gratisfergene kommer først der det er under 100 000 passasjerer. Det er en gedigen satsing på Nordlandskysten. Satsinga er distriktspolitikk i praksis. Dette er et bevis på at regjeringspartiene vil ta hele landet i bruk, og at Nordland fylkeskommune følger opp.

Tina Bru fra Høyre går dessverre sterkt imot gratisfergene. Bru sa til NRK 12. mai at gratis ferger, et godt jordbruksoppgjør og reetablering av høyere utdanning på Nesna er feil bruk av penger. Jeg undres på om stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim som er valgt inn fra fergefylket Nordland er enig med Bru? Det har vært helt stille fra Thorheim. Vi vet ikke om også han mener at det er bedre å svi av unødvendig mye penger på regjeringskvartalet i Oslo enn å gi folk og bedrifter i Nordland bedre rammevilkår gjennom gratis ferger.

Gratis ferge er viktig for folk og næringsliv som får lavere transportkostnader. Lofotposten skrev på lederplass 10. mai at gratis ferge er en anerkjennelse av de mange øysamfunnene. Den ærverdige avisa skrev at det er all mulig grunn til å gratulere både øyværinger og Senterpartiet. Rana Blad meldte at Nova Sea på Lovund vil spare sju millioner i året på å få fraktet laksen inn til fastlandet. Frakt blir billigere, i forhold til de som ikke trenger ferger. Det blir billigere å hente melk hos bøndene når fergene blir gratis, og det blir billigere renovasjon.

Det er mye å juble over i Nordland når det gjelder satsingen på samfunn som er avhengig av ferga. Første skritt som Ap og Sp tok etter regjeringsskifte var å senke prisene overalt med 30 prosent i forhold til prisene 1.1.2021. Gratisfergene er skritt to i denne satsinga. Senere kommer reduksjon til 50 prosent og gratis til steder uten fastlandsforbindelse. Lange fergekøer er blitt meldt som en bekymring, og er noe som må håndteres. Men at det blir mer attraktivt å bo og reise til distrikts-Norge er ikke et godt argument mot en aktiv distriktspolitikk.

Gratis og billigere ferger er et flott skritt i retning av å si at alle plasser i landet er like viktige. Derfor mener jeg at det er viktig å gå videre med slike distriktssatsinger i løpet av denne regjeringsperioden. Men mange av de som bor aller ytterst på kysten bruker hurtigbåt. Derfor kan vi ikke stoppe med billige ferger. Kostnadene ved å trenge hurtigbåt må også reduseres. Kostnadene på kortbanenettet må reduseres. Det å redusere avstandsulempene er distriktspolitikk i praksis som vil bidra til å ta hele landet i bruk.

Senterpartiet ville snu den sentraliseringa som var mål nummer en for Solberg-regjeringa. Vi er i gang med det arbeidet!