Nike med majestetisk reklamekampanje fra Lofoten

MAJESTETISK: Slik profilerer Nike sin nye kampanje for sportsklær til bruk i mørket. Bildet er tatt ved Flakstad, og er satt sammen av et nordlysbilde tatt av Ole Christian Salomonsen og et bilde tatt av en av Nikes øvrige fotografer.

MAJESTETISK: Slik profilerer Nike sin nye kampanje for sportsklær til bruk i mørket. Bildet er tatt ved Flakstad, og er satt sammen av et nordlysbilde tatt av Ole Christian Salomonsen og et bilde tatt av en av Nikes øvrige fotografer.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lanserer «nordlys-kolleksjon» over hele verden.

DEL

De siste årene har turister og næringsliv for alvor fått øynene opp for «det grønne gullet» på himmelen i nord.

Nå står nordlyset sentralt i en ny kampanje fra skogiganten Nike.

I disse dager lanserer de «Nike Flash Pack». «Be seen. Stay dry» er slagordet for kolleksjonen, som skal gjøre folk som trener utendørs synlige og selvlysende i mørket, skriver nordlys.no.

I vinter tok de med seg flere idrettsstjerner til Nord-Norge for å ta bildene som nå figurerer i kampanjen på Nikes egne nettsider.

- Vi selger denne kolleksjonen over hele verden, skriver kommunikasjonssjef for Nike i Nord-Europa, Rosanne Thesing i en e-post til Nordlys.

Tromsøfotograf involvert

Nordlysfotograf Ole Christian Salomonsen fra Tromsø har tidligere fått oppmerksomhet fra blant annet NASA og CNN for sine nordlysbilder.

Ved årsskiftet fikk han en forespørsel fra Nike om å bidra til kampanjen.

- De hadde en idé om å gjøre et stykke med bruk av nordlys og den nye produktserien. Det syntes jeg var veldig spennende og takket ja til det. Så jeg har bistått dem i hovedsak med å skyte noen av bakgrunnsbildene og alt av nordlys, sier Salomonsen.

Lofoten

Han forteller at bildene i kampanjen er tatt i Lofoten, like i nærheten av tettstedet Flakstad i Flakstad kommune.

- Lofoten er fantastisk, med de kontrastene man får med høye fjell som reiser seg over havet. Vi hadde base i Nusfjord, men selve coverbildet er tatt like før du kommer til Flakstad, forteller Salomonsen.

Ifølge Salomonsen var flere steder i Troms og Lofoten aktuelle.

- De hadde flere som jobbet med å finne location, både fra Sverige og Norge. De hadde ganske spesifikke ønsker, og så hadde vi flere møter før vi kom frem til hva som passet best, forteller Salomonsen.

Stort team

I slutten av februar i år møtte Nike-teamet opp i Nord-Norge.

Fotograferingen skjedde i hemmelighet, og Salomonsen skrev også under på en taushetserklæring i forbindelse med arbeidet.

Han vil derfor ikke gå for langt i å si hvordan de jobbet.

- Det jeg kan si, er at det var et stort team, med «top notch» medarbeidere innenfor alle områder. Det var fantastisk lærerikt å jobbe med dem, sier Salomonsen.

- De hadde store castingbusser, noen av de fremste mote- og portrettfotografene fra New York og utøvere med store meritter.

Blant utøverne som stiller opp i kampanjen, finner man den kanadiske syvkampstjernen Brianne Theisen-Eaton, den kanadiske tikamputøveren Damian Warner.

Det ble arbeidet hardt og intenst over flere dager for å få tatt bildene.

- Vi har alle noe å lære av amerikanerne. De står opp tidlig om morgenen, og så er det knallhard jobbing hele dagen. De la seg ikke før klokka to på natta, forteller Salomonsen.

Tok nordlys-bildene på forhånd

Arbeidet i Lofoten bød også på utfordringer.

Da alle var på plass, glimret nemlig nordlyset først og fremst med sitt fravær.

- Det var veldig mye dårlig vær. Jeg hadde imidlertid vært der et par dager før og tatt nordlys-bildene som vi trengte. Vi gikk skikkelig inn for å få dette til.

- Alle amerikanerne hadde lyst til å se nordlyset. Så vidt jeg husker ble det en liten glipe den ene kvelden, forteller Salomonsen.

Bildene man ser i kampanjen er altså satt sammen av Salomonsens nordlys-bilder og bilder tatt av Nikes egne fotografer.

Tromsø-fotografen legger ikke skjul på at han synes det er stort å ha fått oppdraget.

- Det var en utrolig artig greie å være med på, og det var artig at de valgte å bruke meg.

Nike

  • Amerikansk selskap som markedsfører joggesko, treningsklær og sportsutstyr
  • Grunnlagt i 1972, med hovedkvarter i Oregon i USA. Har rundt 25.000 ansatte
  • Uttales /ˈnaɪkiː/ etter den amerikanske uttalen av det greske gudinnenavnet Nike
  • Kjent for slagordet «Just do it!»
  • Sponsor for en rekke av verdens største idrettsstjerner og -lag, deriblant Barcelona, Manchester City, Cristiano Ronaldo, Roger Federer og Serena Williams.
Send inn tekst og bilder «

Lofotposten vil fortelle om smått og stort i Lofoten, men vi rekker ikke over alt. Har vi gått glipp av noe? Du kan bidra her!

Artikkeltags