Forbrukslån er så lukrativt at bankene er villig til å betale dyrt for annonseklikkene fra Google.

Hver gang noen klikker på forbrukslånsannonse på Google etter å ha søkt på «forbrukslån», må bankene ut med rundt 550 kroner til søkemotoren, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Og da spiller det ingen rolle for Google om de som søker blir kunde eller ikke.

– Det gjør det til det dyreste ordet i Norge, sier administrerende direktør Christian Fure (38) i mediebyrået Iprospect, til DN.

Omkring hver fjerde eller femte person som kommer inn på forbruksbankenes side via reklamelinkene i Google ender opp med å bli kunde, ifølge Iprospect. Det betyr en kostnad på mellom to og tre tusen kroner for hver nye kunde.

Annonseprisene styres av annonsekampen og hvor populært ordet er blant brukerne.

Administrerende direktør i Bank Norwegian, Erik Jensen, sier Google er blitt den viktigste salgskanalen, men han vil ikke kommentere tallene.

- Generelt legger vi ned mye ressurser for å få en høy konvertering av besøk til kunder, sier han.

Bank Norwegian hadde et overskudd på 740 millioner kroner før skatt i fjor, ifølge DN.