Norwegian-passasjerer som har kjøpt billetten sin gjennom et reisebyrå, slipper å bli trukket ekstra for den nye flyavgiften. Resten må belage seg på en liten ekstraregning.

Ble bråk

De som bestilte reisen sin før avgiften ble innført 1. juni, ble ikke belastet for avgiften ved bestilling. Norwegian la opp til å trekke ekstrabeløpet rett fra kundenes betalingskort, men da ble det bråk, og etter en dialog med Forbrukerombudet gikk selskapet vekk fra denne løsningen.

I stedet ber selskapet kundene samtykke til ekstratrekket, ellers venter en faktura i posten.

Slipper unna

Men én gruppe slipper unna. De som har kjøpt billetter gjennom et mellomledd, for eksempel et reisebyrå, blir ikke etterfakturert, skriver Finansavisen. Dermed slipper flere tusen å betale avgiften.

Behandles ulikt

En av grunnene til at byråkunder og direktekunder ikke behandles likt, er ifølge selskapet kostnadene forbundet med å hente inn ekstrabeløpet.

– Flere reisebyråer krevde kompensasjon for å kreve inn avgiften fra sine kunder, noen opp mot 200 kroner. Da sier det seg selv at vinningen går opp i spinningen, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til avisen. (©NTB)