Mandag behandlet formannskapet regnskapet og årsmeldinga for 2019. Der kommer det blant annet frem at det jobbes videre med å få ned antall henvisninger til PPT.
I 2019 hadde 14,4 prosent av alle elevene på grunnskolen i kommunen spesialundervisning. Kommunene i samme kostragruppe, det vil si sammenlignbare kommuner, har 8,4 prosent.
Det fikk Gunnar Aarstein, Rødt-politiker og posisjonens gruppeleder, til å be om ei forklaring på hva som nå gjøres.
– Hvordan skal en få ned antall henvisninger til PP-tjenesten? Vi ligger langt over de andre kommunene i samme gruppe, spurte han.
I fjor var prosentandelen høyest på 8.–10. trinn med 21,2 prosent. Det er over dobbelt så mye som snittet i tilsvarende kommuner.
Kommunedirektør Tommy Stensvik viste til at Vågan i fjor vår innførte to pedagoger i klasserommet på 1.–4. klasse i Svolvær og Kabelvåg.
– To-lærermodellen er iverksatt og innført. Med det prøver i å unngå å få så mange elever som må ha spesialundervisning, sa Stensvik i møtet.
Prøveordningen skal vare i to år. Etter det skal kommunen vurdere å innføre ordningen fast i hele grunnskolen.
Etter at modellen ble innført har tillitsvalgte reagert på manglende ressurser ved Svolvær skole for å følge opp.
Rektor ved Svolvær skole, Ronnie Maas Pedersen, vil ikke gå inn på hva erfaringene så langt viser.
– Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra ungdomstrinnet som har praktisert denne undervisningsorganiseringen i en årrekke. Når det gjelder barnetrinnet vil jeg ikke spekulere, og avventer resultatet fra høstens evaluering.
Målet er å starte en evaluering av arbeidet etter høstferien.

Ny ordning på Svolvær skole:–Vi må ta på alvor at tillitsvalgte ser seg nødt til å varsle

Ny organisering har skapt utfordringer og frustrasjon ved skolen:–Jeg har stor tro på to-lærersystemet

Kommentarer til denne saken