Nye Henningsvær torg formelt åpnet lørdag

Etter et langvarig prosjekt som startet i 2013, og fikk fornyet kraft i 2017, så kunne nye Henningsvær torg åpne lørdag 27. juni 2020.

DEL

– Jeg synes det har blitt et flott torgområde, og jeg var stolt over å kunne klippe snoren og formelt åpne Henningsvær nye torg lørdag 27. juni, sier ordfører Frank Johnsen (Sp) i Vågan kommune til Lofotposten.

Ordføreren sier at været var helt fantastisk, og det var artig at så mye folk var møtt fram for å ta del i begivenheten.

– Det ble etter en lang prosess tatt en beslutning om å gå for et bilfritt torg, og det tror jeg var et rett valg. Dra bare til Henningsvær nå og se selv. Dette ble et veldig flott resultat som stedet kan være stolt av, sier Johnsen.

Musikk og kos

Etter snorklippingen var det også musikkinnslag fra korpset lokalt i Henningsvær, og innbyggerforeningens leder Trygve Rom holdt tale.

Det var deretter feiring med kaffe og kaker, også fiskekaker for dem som ønsket det framfor marsipankake, og folk storkoste seg i det varme sommerværet med skyfri himmel.

Kunstverk

Leder Svein Christiansen ved teknisk drift i Vågan kommune kunne avduke det nye kunstverket på den tidligere fergekaia ved torget. Dette er «Kjølebagen» som i 2004 ble gitt i gave av Lofoten Internasjonale Kunstfestival (LIAF) til Vågan kommune i forbindelse med åpningen av Svolvær torg. I mange år sto dette kunstverket av Ingar Dragset og Michael Elmgreen, som tilhører den internasjonale samtidskunstens elitedivisjon, på havnepromenaden i Svolvær.

Kunstverket «Cooling bag» av Elmgreen & Dragset er laget i bronse, og fikk hard medfart etter at det ble satt opp på havnepromenaden i Svolvær i 2004, der den opplevde å bli utsatt for hærverk hele tre ganger.

Over hele verden blir kunsten til den dansk-norske kunstnerduoen Elmgreen & Dragset hyldet og priset. I Svolvær ble den kastet på sjøen, og måtte reddes opp av redningsselskapets dykkere, og renoveres for store summer.

Nå har dette kunstverket funnet sin nye plass på «fergekaia» ved torget i Henningsvær, og der er den boltet fast og får forhåpentlig stå i fred, med lokalt tilsyn, sier Christiansen, som formelt avduket kunstverket lørdag under åpningen av Henningsvær nye bilfrie torg.

Historien

Kunstverket Kjølebag ved Svolvær torg av Elmgren og Dragseth har sin egen historie, tidligere fortalt den 21. januar 2010 av tidligere kultursjef Audhild Berthinussen.

Våren 2004 tok Tor Inge Kveum kontakt med torggruppen for prosjektering og bygging av Svolvær torg, ved leder Steinar Molvik og de to medlemmene Anniken Ellingsen Aarstein og Ragnar Bjørgaas. Hensikten var å plassere ut et kunstnerisk innslag på torget i forbindelse med den kommende internasjonale kunstfestivalen i Svolvær.

Den 3. februar 2004 ble det tatt kontakt med kommunens torggruppe, hvor blant annet Hanne Stokvik og Tor Inge Kveum overbrakte en anmodning om å finne plass ved Svolvær torg til en kunstnerisk utsmykking.

Kunstfestivaler som LIAF har hatt tradisjon for å lage et lite merke (i lokalsamfunnet) for ettertiden. Mikal Elmgren og Ingar Dragseth var nevnt som anerkjente kunstnere som allerede kunne være aktuelle for en oppgave med stedsspesifikk kunst for torget tilpasset omgivelsene. Det ble vist til en rekke andre kunstverk som etterhvert beriker vårt lokalmiljø, helt tilbake til maleriet om Trollfjordslaget og fram til Lawrence Viener med «Water made it wet» på Dobbeltfrysa.

Den 26. mai 2004 ble Kjølebagen montert på kaipromenaden ved Svolvær torg. Montering av kjølebagen ble utført den sene maikvelden av Tor Inge Kveum, Axel Sømme fra arkitektkontoret CUBUS som prosjekterte det nye torget, og leder Svein Christiansen fra teknisk drift i Vågan kommune.

Montering av kjølebagen ble utført en sen maikveld i 2004, av Tor Inge Kveum og Axel Sømme fra arkitektkontoret CUBUS.

Montering av kjølebagen ble utført en sen maikveld i 2004, av Tor Inge Kveum og Axel Sømme fra arkitektkontoret CUBUS. Foto:

Dronning Sonja besøkte kjølebagen i Svolvær i forbindelse med åpningen av LIAF i 2008. En tilsvarende turkis kjølebag er plassert utenfor Universitetet på Ås (tidligere Norges landbrukshøgskole) i Akershus.

I brev av 18.03.04 på vegne av LIAF (Lofoten International Art Festival) skriver Tor Inge Kveum at han har vært i kontakt med de to kunstnerne Elgren og Dragset, som foreslår en bronseavstøpning av en tidstypisk kjølebag fra 70-tallet. Den lakkeres i enten hvitt eller turkis. Verket vil inngå i et opplag som produseres for å selges til ulike land i forskjellige verdensdeler. Slik sett vil Vågan inngå i et nytt nettverk av skulpturer i tillegg til Skulpturlandskap Nordland.

- Verket passer fint inn i LIAF's hovedutstilling, og vi tror den også kan utgjøre en morsom, tankevekkende, og for noen, en forargelig utsmykking av Svolvær torg. Og selvfølgelig vil det raskt bli påpekt at fiskerkona har glemt kjølebagen på torget, skrev man den gang.

I ettertid er det utført hærverk av «sterke menn» ved at kjølebagen ved tre anledninger er blitt kastet på sjøen, så plukket opp og festet stadig bedre enn forrige gang. At utplasseringen for noen fortsatt oppfattes som «en forargelig utsmykking» burde kanskje heretter by på mer kreativ utfordring og tilbakemeldinger intellektuelt sett, skrev Audhild Berthinussen i 2010.

Så snart kjølebagen er rehabilitert, vil den på ny bli montert på samme sted. Denne gangen blir innfestingen endret slik at gjentakelser ikke skal skje. Men det holdt ikke.

Ninni og Thorvald Stoltenberg betraktet kjølebagen under sitt Lofotbesøk sommeren 2004, like etter at kjølebagen kom på plass.

Datteren Ninni og Thorvald Stoltenberg besøkte kunstverket på havnepromenaden i Svolvær sommeren 2004.

Datteren Ninni og Thorvald Stoltenberg besøkte kunstverket på havnepromenaden i Svolvær sommeren 2004. Foto:

Siste kapittel så langt i kunstverkets historie er altså at klippekortet for Svolværs del er brukt opp, og kunstverket har funnet sin nye plass på det tidligere fergeleiet i Henningsvær, og høytidelig avduket der lørdag den 27. juni 2020.

Kunstverktalen

Daglig leder Svein Ingvoll Pedersen ved Nordnorsk Kunstnersenter (NNKS) holdt en tale før avdukingen av kjølebagen i Henningsvær lørdag. Den lyder slik:

Kjære Henningsvær!

Siden jeg både er medlem av innbyggerforeningen og jobber hos Nordnorsk Kunstnersenter og kunstfestivalen i Lofoten (LIAF) har jeg fått æren av å presentere et kunstverk, som nå er plassert her i Henningsvær i anledning av det nye torget vi har fått. Det er et kunstverk som Linda Eide i sitt program Norske attraksjoner på NRK TV kåret til nettopp det: En Norsk Attraksjon.

Mer bestemt er det én skulptur av en serie på åtte like skulpturer laget av to kunstnere som heter Michael Elmgren og Ingar Dragset. Danske Elmgren og norske Dragset er i dag blant de nordiske kunstnerne som er mest kjent internasjonalt. De har laget store utstillinger ved noen av de største og mest kjente museer og gallerier i en rekke land.

Og like versjoner av kunstverket vi nå har fått her i Henningsvær, har vært vist – eller er permanent installert – i blant annet Venezia, London, Seoul, Dallas og København.

Men kunstverket har også en lokal historie: I 2004 var Elmgreen og Dragset blant kunstnerne som deltok i kunstfestivalen i Lofoten – LIAF. Med kunstverket skjult under teppet bak meg her: som snart skulle få navnet Kjølebagen på folkemunne.

Vi ved Nordnorsk kunstnersenteret har en stund tenkt at kjølebagen fortjente å få en ny plassering. Så vi ble glade da både kommunen – som eier skulpturen – og innbyggerforeningen var positive til tanken om å plassere den her, på den nyrestaurerte kaia.

Teknisk sjef i Vågan kommune Svein Christiansen tok imot kjølebagen da den kom til Lofoten i 2004, har vært sterkt involvert i arbeidet med torget, og skal foreta den offisielle avdukinga så snart jeg er ferdig med å snakke.

Alle kjølebag-skulpturene har hvert sitt navn, som består av navnet på et sted og en dato. Denne her heter Tiergarten, Berlin, May 21th, 1991. Hva som skjedde i parken Tiergarten i Berlin på denne datoen vet ikke vi. Kunstnerne sier ingenting om det, de har sagt at det er en tilfeldig valgt dato og sted som tittel. Og lar det dermed være et slags mysterium.

Skulpturene blir alltid plassert et sted der de kan se ut som om noen på tur eller piknik har glemt den igjen.

Noen synes nok at en skikkelig skulptur i et fiskevær bør være støpt i bronse, sånn som tradisjonelle, ordentlige monumenter. Og til dere kan jeg si, at det har dere også fått i dag!

Skulpturen er støpt i bronse, men lakkert og later som om den er en kjølebag i plast designet en gang på 70-tallet.

Det vi ser er altså ikke det vi får. Som så mange andre ganger i livet. Men, vi får noe annet, da. Som kanskje viser seg å være vel så bra – det får tida vise.

Og til slutt vil jeg si at jeg håper at kjølebagen får et godt liv her i Henningsvær. Den ser kanskje liten ut, men må ikke undervurderes! Den har vist seg som en katalysator for massevis av frustrasjon, undring og glede! sa daglig leder Svein Ingvoll Pedersen ved Nordnorsk Kunstnersenter (NNKS) i Henningsvær lørdag 27. juni 2020.

Også i henningsvær ble den boltet til kailegemet, så får vi håpe at det holder denne gang.

Også i henningsvær ble den boltet til kailegemet, så får vi håpe at det holder denne gang. Foto:

Artikkeltags