11.januar klokken 11.11. er slutt på FM

DAB: Kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup foran Saltensenderen. Foto: Pressefoto

DAB: Kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup foran Saltensenderen. Foto: Pressefoto

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Arbeidet med å legge ned FM-nettet og erstatte det med DAB har pågått lenge. Nå er det klart at onsdag 11. januar 2017 klokken 11.11 slokkes FM-nettet.

Les også: Bedrer DAB dekningen i Lofoten

Lytterne er forberedte

En rapport fra Digitalradio Norge slår fast at de fleste radiolytterne er forberedt.

-Den største og viktigste konsekvensen av omleggingen er at Norge får et langt større radiotilbud og at forskjellene i kanalutvalget mellom by og land viskes ut. Denne rapporten viser at de fleste radiolytterne er forberedt. Samtidig ser man at omleggingen krever et større informasjonsarbeid enn tidligere antatt, heter det i rapporten.

Rapporten viser at det finnes en eller flere DAB-radioer i 7 av 10 norske husstander og at radiolytterne har en høy bruk av digitalradio via DAB, internett og/eller digital-TV. 64 prosent av radiolytterne bruker daglig en eller flere av de digitale plattformene. Målt i lyttertid har DAB og FM nå̊ blitt jevnstore plattformer. 2.1 millioner nordmenn lytter hver eneste uke til radiokanaler som ikke ville eksistert uten radioskiftet.

Les også: Utsetter ikke DAB

Få bilradioer

Det  finnes flere alternative løsninger for ettermontering i biler uten DAB-radio.

Delesjef: Bjørn Agnar Hanssen ved Berg & Co i Svolvær viser hvordan en synlig DAB-radio eventuelt kan bli seende ut i en bil. Denne er ikke trådløs og må festes på dashbordet.

Delesjef: Bjørn Agnar Hanssen ved Berg & Co i Svolvær viser hvordan en synlig DAB-radio eventuelt kan bli seende ut i en bil. Denne er ikke trådløs og må festes på dashbordet. Foto:

Delesjef ved Berg & Co, Bjørn Agnar Hanssen, forteller at alle Volkswagen-biler produsert etter 2012 har DAB-radio montert allerede. Hvis du har en gammel bil uten DAB finnes det flere alternativ. Det finnes to ulike typer adapter, og flere merker innenfor disse igjen. Det er et synlig og et usynlig adapter.

– Den ene adapter-typen er synlig og festes f.eks. på dashbordet, eventuelt andre plasser om den er trådløs. Noen av disse kan kobles til den originale radioen og styres derfra, mens andre styres fra selve adapteren, forteller Hanssen.

Usynlig

Den andre typen adapter er usynlig, og monteres bak radioen som allerede er i bilen. Hanssen anslår at denne løsningen koster rundt 5500 kroner inkludert montering som tar ca. halvannen time.

Ved bruk av begge adapterne limes en gjennomsiktig antenne på frontruta.

Mange venter

Mange vil vente med bilen til slokking.

-Selv om de fleste har skaffet seg DAB-radio er det bare 3 av 10 som sier de har DAB i bilen. Det betyr imidlertid ikke at radio i bilen er lavt prioritert, men at mange venter med denne litt mer krevende oppgradering til slokkingen inntreffer, skriver Digital Norge.

-Flere lyttere vil trenge hjelp. Behovet for informasjon rundt bruken av ny teknologi er imidlertid større enn tidligere antatt. Mange henvendelser til Radio.no og NRKs publikumsservice handler om problemer med mottak av DAB-signaler. I mange tilfeller opplever lyttere dårlig mottak selv om dekningen er god. Det er med andre ord et stort behov for å sikre god informasjon rundt montering av antenner og hvordan de digitale radioapparatene fungerer, heter det i rapporten.

FM-sendingene slokkes fylke for fylke – de to siste er Troms og Finnmark, som slokker 13. desember 2017.

Fra da av er alle nasjonal radiokanaler heldigitale, det samme gjelder de kommersielle storbykanalene.

Les også: Sjekket DAB-dekningen på Yttersia

Artikkeltags