Denne uka foregår den store sjømatmessa Seafood Expo Global i Brussel. Den er verdens største sjømatmesse.
Stor interesse
På messa lanserte Real Lofoten AS fra Sund deres nye produkt som kalles for Arctic Loins og Arctic Filet. Produktet er gryteklar, utvannet tørrfiskfilet produsert av inntørket tørrfisk.
Ole Olsen i Real Lofoten forteller om stor interesse.
-Veldig godt fornøyd med messa. Veldig morsomt å vise fram resultatet av mange års utvikling av teknologi og produkt. Stor interesse for Arctic Loins og Filet blant mange aktører vi vet har stor gjennomslagskraft. Besøk på stand over all forventning, skriver Olsen i en sms.
-Gjør en viktig jobb
Fiskeriminister Harald T. Nesvik besøkte tirsdag verdens største sjømatmesse i Brussel. Der møtte han blant annet Ole Olsen.
– Det er alltid interessant å møte norske selskaper ute i verden og å høre om deres planer. Norge har verdens beste sjømat, og bedrifter som Real Lofoten gjør en viktig jobb for å få den ut til enda flere, sier Nesvik i en pressemelding.
– Hyggelig mottakelse på tirsdag, der fiskeriministeren adresserte mange av utfordringene i næringen på en veldig god måte. Regner med å delta også til neste år, forteller Ole Olsen.
I løpet av tre dager var det ventet over 28.000 besøkende på messa, hvor rundt 90 virksomheter kom fra Norge.
– Sjømatmessa i Brussel er blant de aller viktigste møteplassene for sjømatindustrien, så det gleder meg at norske virksomheter er så godt representert. Tilstedeværelsen er av stor betydning for posisjonen til norsk sjømat, sier fiskeriministeren i en pressemelding.
Ifølge ferske tall fra Norges sjømatråd er det hittil i å eksportert sjømat til en verdi av 34,5 milliarder kroner, en oppgang på 9 prosent fra i fjor.
– Næringen er i sterk vekst, og bedriftenes markedsarbeid er av stor betydning, konstaterer fiskeriministeren.
Lofoten Blue Harvest AS fra Svolvær er også representert på messa.
Les også: Camilla (33) skal lede ny tørrfisksatsing: – Produktet blir lansert på sjømatmessa i Brussel