4000 turgåere trosset dette skiltet i juli

Artikkelen er over 3 år gammel

Fareskilt til tross, over 4000 har tatt turen opp på Reinebringen i løpet av en måned.

DEL

Utkikkspunktet på Reinebringen, 442 meter over havet, er en av de mest populære turmålene i Lofoten for turister. Og en av de mest utrygge. I fjor satte kommunen opp fareskilt. Årsaken er en slitt sti, og overhengende fare for steinras.

– Utgravd sti

I år har Lofoten Friluftsråd i samarbeid med kommunen satt opp teller som registrerer antall turgåere. Mellom 17. juni og 17. juli er det registrert over 4000.

Ifølge kultur-, oppvekst- og friluftskoordinator, Ninette Johansen, har 140 personer i snitt i døgnet tatt turen opp til Reinebringen.

Enkelte dager forteller bilkøen langs veien mot Reine om stor trafikk i fjellet.

– På turistinformasjonen blir de advart mot turen, og opplyst at de går den på eget ansvar. Det samme gjør skiltet ved starten av løypa. Det er lite annet vi kan gjøre for å stanse dem, sier Johansen.

Elisabeth Pleym Olsen gikk tur på Reinebringen i slutten av mai og var vitne til at en stor stein kom rullende ned stien. - Risikoen på dette fjellet bør vurderes av eksperter, mente hun da.

 

– Rasfaren øker

– Jeg fatter ikke at de tør. Faren for steinras er stor. 4000 på en måned er et stort antall, spesielt siden de blir advart på forhånd mot turen. Det forbauser meg ikke om 10.000 har vært på toppen før høsten, sier Audun Rasmussen, som kjenner de fleste fjell i Moskenes.

På en enkelt dag har tellemaskinen registrert 400. Audun Rasmussen sjekket telleren fredag formiddag. Da møtte han en jevn trafikk langs den slitte stien.

– Jeg hørte at stein løsnet. Stien er nå så utgravd at når det regner blir den til en elv. Da er faren enda større for steinras. Med så mange folk på stien øker faren for ulykker.

Les også: Bobil truffet av steinraset

– Trenger ny sti

Han ser det som lite sannsynlig at turister og andre vil unngå Reinebringen. Skal turen gjøres tryggere må stien legges om, mener han.

– Det er også et økonomisk spørsmål. I andre deler av landet er sherpaer fra Nepal leid for å bygge steinstier. De kan jobben. Det kan være en løsning. Det er mulig at penger til å sikre stier kan sitte løsere dersom det blir nasjonalpark. Reinebringen ligger i randsonen, sier Rasmussen.

Som ivrig friluftsmann er han bekymret for at en stadig økende turisttrafikk tilgriser naturen.

– Lite er tilrettelagt, som toalett og parkering. Man kan jo tenke seg hvordan det ser ut i naturen, med all trafikken til Munkebu og Reinebringen, sier Rasmussen.

Les også: – Lofoten henger 50 år etter når det gjelder å tilrettelegge for reiseliv

– Søker penger

Lofoten Friluftsråd søker nå om tilskudd fra Miljødirektoratet til et forprosjekt for sikring av stien. I fjor ble det etablert en egen arbeidsgruppe for Reinebringen, som blant annet hentet fagfolk for å se på løsninger.

– Anbefalingen er at stien legges om. Hvordan det skal gjøres er ikke avgjort. Et alternativ er å kloppe der terrenget er flatt og steinsette lenger opp. Andre områder i landet har gått ut av landet for å søke hjelp, sier leder i Lofoten Friluftsråd, Karianne Steen.

 

– Sherpaer fra Nepal er fagfolk på området. Kan det være en løsning?

– Det kan være en av flere løsninger. Men dette handler også om penger, og hvordan vi kan finansiere sikring av stien.

I dette leserbrevet klargjør Karianne Steen hvilke prosjekter som er i gang for å sikre fjellene.

kommentar

Signalfjell

I boken «Norske Perler», som omtaler fjellturer, beskrives Reinebringen som «et av Lofotens aller råeste utsiktspunkt».

– Det er et signalfjell som markedsføres over hele verden via internett. Da jeg tok turen for første gang i fjor skjønte jeg det. Jeg møtte folk i småsko og pene dunjakker med iPad under armen. Jeg ba en kinesisk dame snu fordi hun overhodet ikke var skikket for turen, forteller Steen.

Uansett om noe gjøres med stien eller ikke, mener hun fjellet vil tiltrekke seg tusenvis hvert år.

– Samtidig kan vi oppleve at trafikken øker dersom det bygges sti. På Hallingskarvet ble det gjort, og stien er blitt en attraksjon i seg selv. Men noe må gjøres. Det er ille å se hvor ødelagt og farlig stien er blitt, sier Steen og legger til:

– Reinebringen kan bli et pilotprosjekt i Lofoten. Det er andre fjell der stier er kraftig slitt, og bør sikres bedre.

Moskenes-ordfører Lillian Rasmussen håper på tilskudd til stien.

– Moskenes kommune har ikke penger til å finansiere et så stort arbeid.

Les også: «Stien kan virke enkel på vei opp, men når man snur seg og skal gå ned, blir det verre»

Her er bilder merket med #reinebringen på Instagram

reinebringen snapwidget 

Artikkeltags