Forbrukerrådet: Dette kan du kreve etter Thomas Cook-konkursen

Foto:

Konkursen i flyselskapet Thomas Cook kan bety at reisende med Ving ikke kommer seg i lufta. Nå kommer Forbrukerrådet med råd til de som er rammet av konkursen.

DEL

- Ving har ansvar for å sikre at du kommer deg hjem, om du blir strandet på grunn av konkursen hos Thomas Cook. Ving er foreløpig ikke konkurs, det er kun eierne Thomas Cook. Du skal bli tatt vare på underveis og få mat og overnatting om det er nødvendig. Du har også rett på å få pengene for reisen tilbake om flyet blir kansellert og Ving ikke greier å skaffe erstatningsfly, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Reisende har imidlertid trolig ikke rett på erstatning ut over pengene for reisen.

- Ving har ikke ansvar for forhold som er utenfor selskapets kontroll. Det kan være konkurs. Ving har også mulighet til å avbestille reisen, mot at du får pengene tilbake. Ta kontakt med Ving og følg med på Vings nettsider for informasjon, oppfordrer Forbrukerrådet.


Les også:
Ving advarer kunder mot svindelforsøk

Sikret av fond

Det er mulig at også Ving går konkurs, som følge av konkursen i Thomas Cook. Forbrukerrådet beroliger de berørte med at alle som er på pakkereise eller en sammensatt reise med Ving er sikret av Reisegarantifondet. Fondet vil i første omgang sikre hjemreise for alle berørte.

- Er du strandet og trenger hjelp til hjemreisen, så send en epost til Reisegarantifondet: firmaport@rgf.no dersom du trenger hjemreise. Skriv følgende i eposten: Ving – HJEMREISE – (FERIELAND) – (FLYPLASS I NORGE) – (DITT NAVN), oppfordrer Forbrukerrådet.

- Er flyreisen innstilt som følge av konkursen, kan kreve å få pengene tilbake av Reisegarantifondet. Send inn en epost til samme adresse: firmapost@rgf.no med følgende emnetittel: Ving – REFUSJON – (DITT NAVN) dersom du skal kreve tilbake penger for på forskuddsbetalt reise.

De fleste forsikringsselskapene har unntatt konkurs fra sine vilkår, men reisende kan sjekke om deres avtale har bedre vilkår.

Kan måtte ordne selv

Hvis du kun har bestilt flyreise, enten med Ving eller Thomas Cook direkte, kan du ikke bruke Reisegarantifondet.

- Så lenge Ving ikke er konkurs skal de skaffe deg en billett til ditt reisemål. Du skal også bli tatt vare på i ventetiden, med mat, drikke og overnatting, presiserer Forbrukerrådet.

- Har du bestilt direkte av Thomas Cook må du selv ordne hjemreise. Du har rett på pengene tilbake for billetten fra kredittkortselskapet, hvis du har brukt kredittkort. Eller fra banken hvis du har kjøpt billetter med betalingskort med VISA eller MasterCard.

Artikkeltags