Gå til sidens hovedinnhold

Vinter-Lofoten tiltrekker seg flere turister

Artikkelen er over 6 år gammel

Vinter-Lofoten er reisemål for stadig flere, spesielt nordmenn.

I de fire første månedene i år økte antall overnattinger i Lofoten fra 56.147 til 67.493, en økning på 20,2 prosent, fra samme perioden i fjor. Det viser overnattingsstatistikken fra Næringslivets Hovedorganisasjon Reiseliv.

Vinter-Lofoten tiltrekker seg stadig flere besøkende fra andre deler av Norge. Sammenlignet med samme periode i fjor økte antall overnattinger av norske turister med 26,2 prosent – fra 37.610 til 47.456.

Lofoten har den nest største økningen i overnattinger i Nordland og Nord-Norge så langt i år. Rana ligger høyest, med en økning på 28,8 prosent, mens Bodø har 16,3 prosent. Tromsø har en økning på 6,4 prosent.

– Vi merker en klar økning i interessen for Lofoten om vinteren. Å oppleve Lofotfisket, være med på havet og delta i andre vinteraktiviteter blir mer og mer populært. Vi møter stadig flere som sier at de har vært i Lofoten om sommeren, men som også ønsker å oppleve regionen vinterstid, sier daglig leder i Destination Lofoten, Elisabeth Dreyer.

Konferanser

Vågan er eneste kommune i Lofoten med egen hotellstatistikk i NHO Reiselivs oversikt. Antall overnattinger økte med 17,1 prosent totalt. Besøk av nordmenn økte med 29,7 prosent.

– Hovedforklaringen er økning i kurs.- og konferansemarkedet. Vi ser tallene som en anerkjennelse av kvaliteten vi tilbyr, sier direktør Erik Taraldsen ved Thon Hotel Lofoten i Svolvær.

 

Andelen utenlandske overnattinger har sunket. Derimot øker trafikken fra Storbritannia. I vinter var økningen på 30 prosent, til 1700 personer.

– Det skyldes i stor grad Nordnorsk Reiseliv og Innovasjon Norges markedsføring av nordlyset i det britiske markedet. Trafikken brer seg ut fra Tromsø og til resten av landsdelen. Vi forventer en dobling av trafikken neste år, sier Taraldsen.

– Har lyktes

Tordis Berre ved Ramberg Gjestegård har ikke opplevd så mye trafikk om vinteren som i år. Fotogrupper på jakt etter Lofot-motiv og nordlyset dominerer. Berre mener arbeidet med å forlenge turistsesongen er i ferd med å gi resultater i hele Lofoten.

– Destination Lofoten har gjort en meget god jobb med markedsføringen. Tromsø har vist vei når det gjelder nordlysturismen. Nå drypper det på oss også. Slik det ser ut nå trygger vi arbeidsplassene om vinteren gjennom økningen. At Lofoten øker med 20 prosent er ganske fantastisk i en tid når reiselivet ikke akkurat er eksplosivt internasjonalt, sier Berre.

– Vi merker økning, spesielt av fotogrupper. Jeg håper og tror vi nå ser resultater av arbeidet med å markedsføre Vinter-Lofoten, og at vintertrafikken vil øke de kommende årene, sier Ottar Bjørn Statle ved Lofotens største rorbuanlegg, Statles Rorbusenter i Mortsund.

Også Erwin Cwiek ved Eliassens Rorbuer i Moskenes er fornøyd. Han trekker fram Destination Lofotens mangeårige innsats for å markedsføre Lofoten som turistmål om vinteren, samt at turistanlegg i Lofoten er blitt flinkere til å jobbe i nettverk.

– Det ser vi resultatet av gjennom 20 prosent økning. Anlegg er blitt flinkere til å anbefale hverandre gjennom nettverk, sier Cwiek som anslår at 60 prosent av turistene i vinter er utlendinger.

– Må legge til rette

Elisabeth Dreyer viser til at Destination Lofoten i flere år har lagt til rette for medier fra inn- og utland. Hun trekker også fram sosiale medier som en viktig markedsfører av Lofoten.

– Vi har bloggere som reiser rundt i Lofoten og forteller hva de opplever. På Facebook deles bilder og erfaringer. På reiselivsmesser har vi vist bilder og tilbudt ferdige pakker for dem som vil besøke Lofoten. Jeg opplever tallene for de fire første månedene som en bekreftelse på at vi har gjort mye riktig i Lofoten. Samtidig er det viktig at Lofoten tar godt imot turister, sier Dreyer.

Erik Taraldsen mener utviklingen også handler om å gjøre Lofoten lettere tilgjengelig.

– Neste milepæl bør være å få storflyplass for å ta imot charterfly. Det vil være lettere om det står «Lofoten» i stedet for «Evenes» på tavlene på flyplassene. Om den bygges på Leknes, Gimsøy eller Hadselsand er underordnet, mener Taraldsen.

Kommentarer til denne saken