Gå til sidens hovedinnhold

Lofoten på Reiselivsmessen likevel

Artikkelen er over 5 år gammel

Lenge så det ut som om Reiselivsmessen ble uten deltakelse fra Lofoten. Nå drar man likevel.

Nord-Norsk Reiseliv presiserte for noen år siden at man ikke ville stå alene, men ha destinasjonene med.

– Vi tok kontakt og argumenterte for at vi tross alt burde delta; Reiselivsmessen er størst i Norge, og for våre 130 medlemsbedrifter er det viktig å være synlig overfor de som planlegger hvor de skal bruke sine penger på ferie og fritid, sier daglig leder i Destination Lofoten, Elisabeth Dreyer.

– Vår holdning og standpunkt har nok virket inn på avgjørelsen om at Nord-Norge er med, sier hun.

Vurderer dere å droppe Reiselivsmessen?

– Vurderer, ja. Imidlertid er det forhold som taler for at vi bør være der. 65 prosent av de som gjester Lofoten er norske, og Østlandsområdet er aller best representert. Men hele tida vurderer vi hvordan vi skal markedsføre oss.

Både Elisabeth Dreyer og markedsansvarlig i Destination Lofoten, Kristian Nashoug, er fullt ut innforstått med at interessen for messer viser en nedadgående trend.

Elisabeth Dreyer trekker frem en annen erfaring fra Reiselivsmessen:

– Vår oppfatning var at Lofoten fikk veldig stor oppmerksomhet. Jeg kan for eksempel ikke huske at vi ikke har vært presentert på NRK under og etter Reiselivsmessen. Dessuten har vi vært godt representert på lokal-TV og ikke minst i avisene, sier Elisabeth Dreyer.

På Reiselivsmessen i januar er hele Lofoten representert. Dog hadde Kristian Nashoug ønsket at minimum ti ble med.

– Best Western på Leknes, Vestfjord Hotell i Svolvær, Scandic Hotell i Svolvær, Galleri Lofotens Hus og Arctic Hotel/Full Steam – begge fra Henningsvær, og Classic Norway, som omfatter Nyvågar i Kabelvåg, Reine Rorbuer, Henningsvær Bryggehotell og Nusfjord, er klar. Dessuten har Svinøya Rorbuer i Svolvær opplyst at bedriften bidrar økonomisk, men at man neppe har menneskelige ressurser til å stille på Reiselivsmessen. Sistnevnte skal, som Lofotposten skrev mandag, satse tungt i Kina med avreise 20. november, sier Kristian Nashoug.

Destination Lofoten ser også viktigheten av at man sterkere enn før markedsfører seg på web og sosiale medier, samt jobbe målrettet mot utenlandske turoperatører gjennom Innovasjon Norges workshops i de viktigste utenlandsmarkedene. Når det gjelder workshops, er de viktigste i London, Hamburg, Nederland, Russland, Asia og Danmark. På Reiselivsmessen er det få interessenter utenom de norske.

Det er følgende destinasjonsbedrifter i nord: Helgeland, Visit Bodø/Salten, Lofoten, Vesterålen, Narvik, Harstad, Tromsø og to i Finnmark.

Kommentarer til denne saken