Gå til sidens hovedinnhold

– Det legges igjen mye penger her

Mannen bak Arctic Haute Route:

Artikkelen er over 4 år gammel

Fredrik Geelmyuden mener det ikke er tilfelle at topptur-turister på cruise i Lofoten ikke legger igjen penger lokalt.

Geelmuyden driver sammen med Nina Kristine Madsen-Geelmuyden Norwegian Adventure Company som står bak toppturseilasen Arctic Haute Route. Her har man seilt i et samarbeid med Hurtigruten til de beste skifjellene mellom Lofoten og Tromsø.

Les også: Har skapt et nytt norsk reiselivsikon

– Ringvirkninger

Han viser til diskusjoner om at denne type tilbud ikke legger igjen en eneste krone lokalt.

– Det stilles spørsmål når man ser det kommer inn en båt som legger til kai og folk stikker opp i fjellene, bruker naturen og går ombord igjen. Vi ønsker å si at dette ikke er så svart/hvitt, sier han og slår fast at det gir effekter lokalt.

– Dette gir lokale ringvirkninger, sier Geelmuyden og viser til samarbeid med flere aktører.

De har totalt 15 år bak seg med satsing på vinterturisme og topptur-turisme i Lofoten, blant annet gjennom satsingen på Camp Lofoten.

– Vi har samarbeidet med Arctic Buss i 15 år og bidratt til mange hundre tusen i regnskapene der, peker han på.

I fjor vinter tok hans selskap 400 gjester med på tur langs Arctic Haute Route.

– Vi traff klokkerent på målgruppen, sier Geelmuyden.

Eget konsept

Samarbeidet med Hurtigruten er nå avviklet.

– Vi samarbeidet med dem i 2017. Arctic Haute Route er et varemerkebeskyttet produkt med lokale partnere på land der vi lånte ut varemerket til Hurtigruten, sier han.

Ifølge Geelmuyden ønsker Hurtigruten nå å satse på et lignende konsept selv. Norwegian Adventure Company satser nå selv videre.

– Vi kjører videre på for egen maskin og skal nå satse med turer på «Gamle Salten». Det er en fantastisk båt. Vi skalerer også ned til halvparten så mange med 44 gjester og lager det noe mer eksklusivt.

I 2018 vil man satse på å forsterke det lokale elementet, både gjennom å samarbeide med lokale aktører for selve produktet. Men også gjennom å kunne selge til gjestene muligheten for en langhelg i Lofoten og pakketere tilleggsprodukter.

– Gamle Salten har hjemmehavn fra Bodø, mannskapet er fra Nordland og kokken er fra Kjerringøy. Vi vil jobbe mye tettere med lokale råvareleverandører med en nordnorsk meny, sier han og understreker igjen viktigheten av det lokale.

– Vi er tro mot langsiktigheten, slår Geelmuyden fast som også har planer om «bike and sail» i tillegg til «Ski and sail» og «hike and sail».

Sykling og cruise vil slå han, tror reiselivsaktøren.

– Om tre år diskuterer man i Lofoten hvordan man kan utvikle egne sykkelstier for stisykling i Lofoten.

Målet er også at 5000 mennesker årlig skal gå «Arctic Haute Route» sommer og vinter.

Les også: Nytt toppturkonsept: - Det å krabbe opp i fjellene og se ut mot havet er vanskelig å beskrive

– Profesjonalisere

Geelmuyden mener også reiselivet kan bli mer industrialisert og profesjonalisert.

Han foreslår å se på en form for sertifiseringsordning. Det skal gi både rom for regulering og enda høyere kvalitet.

– Da får man inn profesjonelle som mener noe med det, sier han.

– Mener man at reiseliv er den nye oljen så er det kjempeviktig at man tar det som debatters i ulike lukkete fora opp på et nasjonalt nivå, mener han.

Les også: Ny januarrekord med utlendinger

– Skicruise er vel så mye en ressurs

Trygve Steen er ikke urolig for at cruiseturistene ikke skal legge igjen penger.

Han peker på at man må skille mellom tradisjonell cruiseturisme og mer aktivitetsrettede tilbud.

– Penger legges igjen, det gjør all trafikk. Så er spørsmål om det er nok og hva som er nok. Og i hvilken grad destinasjonen er rigget for å optimalisere trafikken cruise genererer, sier Steen som driver selskapet Arktisk kompetanse og har også jobbet med oppfølging av masterplanen for reiseliv i Lofoten.

Samlet sett er han ikke urolig for at cruisetrafikk ikke skal kaste av seg lokalt, og peker på både leiebiler, ulike turistattraksjoner og havneavgifter.

– Jeg er ikke så bekymret for skituristene. Man kan like gjerne risikere at de kommer tilbake for ei uke i rorbu senere, sier Steen.

- Det kan ses på som en markesføring og merkevarebygging som gir grunnlag for gjenkjøp, utdyper Steen som skal gå inn i rollen som ny daglig leder i reiselivsbedriften XXLofoten.

Les også: Norges vakreste toppturrute

- Attraktiviteten har ikke kommet av seg selv

Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten er heller ikke bekymret. Tvert i mot.

– Når vi får en cruisebåt på besøk så kommer det en liten by hver gang. Jeg synes havnesjefen i Vestvågøy, Ann-Helen Ernstsen, har en god tanke med å ikke ta inn flere enn man faktisk kan håndtere hver gang. Da vet vi at vi kan levere på busser og på aktiviteter.

- Det er ingen tvil om at cruisegjester legger igjen penger, sier Dreyer og peker også på at det er viktig at lokale bedrifter blir brukt og kontaktet.

– Tilbyderne på land er de som kjenner området. De har vært med på å bygge attraktiviteten Lofoten har. Den har ikke kommet av seg selv, sier hun.

Les også: Henningsvær blir nytt anløpssted for Hurtigruten

Kommentarer til denne saken