Ny besøkrekord for reiselivet i nord

Nordlyset: Nordlyset er en av 65 organiserte aktiviteter turistene kan velge i når de besøker Lofoten på vinteren. På sommeren omfatter menyen hele 85 ulike aktiviteter. De fleste er i dag bookbare vi nett. Og nå satses det enda mer tilgjengelighet på nett.Fotoarkiv: Destination Lofoten

Nordlyset: Nordlyset er en av 65 organiserte aktiviteter turistene kan velge i når de besøker Lofoten på vinteren. På sommeren omfatter menyen hele 85 ulike aktiviteter. De fleste er i dag bookbare vi nett. Og nå satses det enda mer tilgjengelighet på nett.Fotoarkiv: Destination Lofoten

Artikkelen er over 2 år gammel

Hver fjerde kommersielle overnatting i Nordland i fjor ble gjort i en seng i Lofoten.

DEL

Mens besøket av nordmenn i fjor hadde en ubetydelig vekst, var økningen i antall utenlandske turister som besøkte Lofoten på over 21 prosent.

I fjor utgjorde utenlandske gjester vel 205.000 overnattingsdøgn i Lofoten. Det var en økning på 36.165 i forhold til 2015. Hver fjerde overnatting i Nordland, ble gjort i Lofoten og nesten 40 prosent av utlendingene som besøkte Nordland i fjor, fant sin seng i Lofoten.

– Det er mange gode trender som vi kan lese av statistikken for i fjor. Lofoten er fortsatt motor i reiselivet i nord, sammen med Tromsø. Veksten i det utenlandske besøket er formidabel. Men samtidig er det med undring at vi ikke tar mer av økningen i det norske markedet, sier markedsansvarlig Kristian Nashoug i Destination Lofoten.

Statistikken viser at blant utlendingene er det fortsatt størst andel tyskere, men de tyske turoperatørene sendte færre busser til Lofoten i fjor enn tidligere. Det tyske hotellbesøket falt med nesten 2300 overnattinger i fjor.

– Vi registrerer at det kommer færre passive bussturister. Nå er det individuelle og mindre grupper som har overtatt. Disse er på aktiv ferie i Lofoten. Både italienere og franskmenn er tilbake i Lofoten etter noe år med svakt besøk. I tillegg er det stor økning fra Asia. I statikken framkommer Japan og China som egne land i statistikken, og kineserne er i voldsom vekst, blant annet har de i vinter besøkt Hamnøy i stort antall. Og nå når de diplomatiske forbindelsene med China er normalisert vil vi merke strømmen av kinesiske turister. På vinteren har vi fortsatt god plass i Lofoten. Og vi jobber nå for å gjøre aktiviteter og ting å oppleve enda mer tilgjengelig, sier Nashoug.

Kommersielle overnattinger 2016

Region:        Samlet       utlending
Lofoten:       444.979    205.727
Bodø-reg      393.405      75.973
Helgeland      393.980    100.737
Narvik-reg    167.876       46.767
Fauske-reg    164.046      32.670
Vesterålen     133.204      53.909
Tromsø         892.118    301.723

Sammen med Visit Tromsø og Visit Narvik jobber Destination Lofoten med et nytt bookingsystem for å gjøre aktivitetene lettere tilgjengelig.

– Vi vil plassere ut stasjonære i-pader på turistinformasjonene. Her kan turistene sjekke, bestille og betale de opplevelsene de ønsker. Dette vil frigi ekspedisjonstid hos turistinformasjonene, og i tillegg vil de få en ekstra inntektskilde i og med at de får fem prosent inntekt på salgene. I tillegg har flere hotell åpnet for det samme. Systemet vil også kunne benyttes via mobiltelefonen. Mer tilgjengelighet vil øke besøket og det er målet, sier markedsansvarlig i Destination Lofoten.

Artikkeltags