Trendforsker Mads Arlien-Søberg fra Danmark har besøkt alle verdens hjørner, og oppsøkt utrolige konsepthotell, som han har produsert reiselivsprogram om for Danmarks Radio.

– Nå er vi i en brytningstid. 80-tallet med masseturisme, hvor turisten var fornøyd med ei strand, et par museum, kopivesker og servering er ikke nok. Nå er det designhotell og unike konsept som gjelder. Mindre stil og mer innhold. Konseptet er viktigst. Dubai er ikke lengre smart nok. Turisten søker ikke overdådig luksus. Det er ikke lengre snakk om hvor man skal reise, men hvorfor. Og nå spør man seg også på hvilken måte reisen dit skal foregå, sier Arlien-Søberg.

Konsept

Det finnes utrolige mange unike hotellopplevelser. Den danske trendforskerne hevder man kan bygge et hotell hvor som helst, forutsatt at man har et konsept.

Nå søker turisten opplevelser, helse, kultur, natur, historie, autentisitet og lokalmiljø.

– For få år siden var Double Ironman, med svømming 7,6 kilometer, sykling 360 kilometer og løping 84, 4 kilometer en ekstrem opplevelse. Nå er dette ikke nok, nå skal man svømme 76 kilometer, sykle 3600 km, løping 844 kilometer i en 10 ganger double Ironman.

 

Kombinerer man dette med hotelltilbudet i Peru, der man har hengt opp telt i loddrette fjellsider. «Cliff side skylodge»., sier Arlien-Søberg, og viser bilder av teltene hengende i fjellsiden.

Under vann

Men også det flytende hotellet i Stockholm. En rød hytte på en flåte. Under vann er det en kasse hvor man ikke ser en tøddel. Mens man i Tanzania har skapt det ultimate undervannshotellet med vinduer for å se ut av.

– I Sør-Afrika tilbyr de overnatting i et konstruert slumhotell av bølgeblikk. Her kan man få opplevelsen av å bo i slummen. Konseptet er sterkt kritisert, men det finnes. Fengselshotellet i Øst-Europa er også et spesielt konsept. Og man har Salthotell, grottehotell, ishotell. Felles for disse er et unikt konseptet, sier trendforskeren.

Take away

– Den urbane opplevelsen har også endret karakter. Nå er fokus fellesareal, lobby i stedet for værelse. Opplevelser og ekstraordinære servicetilbud. Noen steder er det også slik at der kommer hotellet til deg. Du bestiller et hotell, ikke et værelse. I form av en container blir rommet løftet på plass og plassert der du ønsker de. Det blir en del av framtiden, tror Mads Arlien-Søberg.

– De kommer flygende i flokk

 

Tormod Amundsen er utdannet arkitekt, og bruker sin fagkompetanse for å tilrettelegge for sin aller største interesse. Fugletitting.

– Det er sært. Det tenkte jeg da jeg satt på gutterommet å tegnet fugler. Men etter hvert har jeg oppdaget hvor mange som deler interessen. Dette er kanskje en smal del av turismen. Men det er mange der ute som vil til Vardø. I England er det registrert 7,8 millioner fugletittere og i USA 18 millioner. Da jeg og kona vil etablere vår virksomhet i Vardø, ble vi frarådet fra alle hold, sier Tormod Amundsen som etablerte firmaet Varanger Birding. Vardø lå helt nederst på kommunestigen. Huset de kjøpte kostet ikke mer enn linsa til fuglekikkerten.

 

Metropol

– Vi har over 100.000 fugler Hornøya. På Varangerhalvøya har vi etablert 11 fuglskjul og to til er under oppføring. Min kunnskap og interesse for fugler, kombinert med mine arkitektkunnskap gjør at vi kan utforme fugleskjulene som er som gapahuker, på beste mulig måte for å komme nær fugleopplevelsen. Via sosiale medier treffer vi hundretusener av fugleelskere. Et bilde av en sjelden fugl er bare minutter unna. Og Varanger har blitt en Europas fremste metropol for fugletittere. I forhold til andre arktiske områder er Varanger lett å nå fra London. Vi har asfalt på veiene og her er fram flyplasser. Skal man til Arctic Canada eller Sibir er veien mye lengre. Og vi har sjeldne fugler som ivrige fugletittere ønsker å oppleve, sier Amundsen.

Nettverksbygging

Norsk Opplevelseskonferanse arrangers for 10. gang. I år er det om lag 300 personer tilknyttet reiselivet som deltar på konferansen i Svolvær. I tillegg til noen svenske deltakere er det reiselivsfolk fra hele landet.

 

Arrangørene har presentert et innholdsrikt programmed nærmere 40 foredragsholdere.

I tillegg til faglig utbytte legger arrangøren stor vekt på at dette skal være en hyggelig møteplass for god nettverksbygging.

Tirsdag kveld ble det arrangert opplevelsesmåltid i Lofoten kulturhus og onsdag var det kulturløype i Svolvær, havkajakk og tur på sykkelsete. I tillegg var det utflukter til Henningsvær.