Rekordpåmelding når norsk reiselivet møtes i Lofoten

Skitur: Mulighetene og mangfoldet av aktiviteter i Lofoten har vært med på den markante veksten i turismen spesielt i lavsesongen. Alle bildene på denne artikkelen inngår i Norsk Opplevelseskonferanse sin presentasjon. Foto: Kristin Folsland Olsen

Skitur: Mulighetene og mangfoldet av aktiviteter i Lofoten har vært med på den markante veksten i turismen spesielt i lavsesongen. Alle bildene på denne artikkelen inngår i Norsk Opplevelseskonferanse sin presentasjon. Foto: Kristin Folsland Olsen

Artikkelen er over 2 år gammel

290 reiselivsaktører møtes til den tiende i rekken av Norsk Opplevelseskonferanser. Halvparten arrangert i Lofoten.

DEL

Lofoten har mange kvaliteter som arrangøren tar i bruk når de laget programmet for årets opplevelseskonferanse.

– I tillegg til de mange opplevelsene vi kan tilby deltakerne som kommer på konferansen i Svolvær, møter vi en spesiell holdning fra næringsaktørene i Lofoten. Her påtar næringsaktørene seg, store som små, vertskapsrollen. Og når vi ber om bistand til ett eller annet, er det alltid ja. Og våre behov ordnes ofte gjennom ekstra kreative løsninger, sier prosjektmedarbeider Marie Bergsli i Innovative Opplevelser.

Det er tiende gang Norsk Opplevelseskonferanse arrangeres. I år er Svolvær vertskapsby for femte gang.

Til årets konferanse kommer rekordmange deltakere fra hele landet, samt noen få utenlandske reiselivsaktører.

Mange småbedrifter

– Vi har gledelig høy påmelding i år, representert gjennom svært mange små og mellomstore bedrifter. Reiselivet i Lofoten har også mange slike aktører, og når jeg ber om bistand trår de til. I Lofoten møter jeg en velvillighet, og her en nærhet til aktørene, som gjør at det blir enklere å arrangere konferanser i Svolvær, enn i andre regioner eller byer, sier arrangør Marie Bergsli.

Hun ønsket å få til en egen lokalpreget velkomstgave til deltakerne, og spurte Anne Karine Statle i LofotenMat om hjelp.

– Anne Karine iverksatte straks et opplegg hvor hun fikk to av aktørene innenfor matproduksjon i Lofoten til å skape et nytt produkt, sier Bergsli.

Etter kort tid ble den kreative løsningen presentert av Statle.

«Eplekjekken»

«Eplekjekken» er en sjokolade utviklet eksklusivt for Norsk Opplevelseskonferanse. Sjokoladen er kommet til gjennom et samarbeid mellom Tove Åland med urter fra Aalan Gård og Lill Gunn Markussen som produserer lefser, brød, flatbrød og sjokolade på Lill Gunns Gårdsbakeri på Vestvågøy. Den nye produktet «Eplekjekken» inneholder eplemynte og sjokolade.

Vakkert: Sommerdag innerst i Vikspollen på Vestvågøya i Lofoten, med Vikstranda og Hauklandstranda nærmest. Foto: Bård Løken

Vakkert: Sommerdag innerst i Vikspollen på Vestvågøya i Lofoten, med Vikstranda og Hauklandstranda nærmest. Foto: Bård Løken

– Velvillighet finner vi hos flere aktører i Lofoten. Jeg gjorde en henvendelse til lufthavnsjefen i Svolvær og spurte om det var mulig å henge opp et velkomstbanner når våre gjester ankom. Ikke bare svarte lufthavnsjef at det skulle man få til. Han klatret selv om i stigen og målte på veggen hvor stort banneret kunne være. En slik velvillighet tror jeg ikke vi ville ha møtt på noen annen flyplass, sier Marie Bergsli.

Førjulseventyr

Utsikt: Fra Lille Kongstiden med utsikt over Svolvær, Lillemolla og Skrova og med Sverige i sikte på en klar sommerdag: Foto: Chris Craggs

Utsikt: Fra Lille Kongstiden med utsikt over Svolvær, Lillemolla og Skrova og med Sverige i sikte på en klar sommerdag: Foto: Chris Craggs

 

Og en av de mange spennende aktivitetene under konferansen blir besøket i Henningsvær og føråpningen av årets Førjulseventyr.

– Dette er et fantastisk produkt, hvor mange små har gjort noe stort sammen. Et skoleeksempel hvordan samarbeid kan skape en sterk enhet. Bedriftene stiller opp og åpner butikkene onsdag. De gjør også klar de blå sparkene for deltakerne på konferansen, sier Bergsli.

Tirsdag har Thon Hotel Lofoten skrudd sammen en bankett basert på suksessen fra de siste års julebordshow.

– Her har de plukket godbitene fra tidligere show, og presenterer «The very best of» til festmiddagen tirsdag, sier Bergsli.

Opplevelser har bidratt sterkt til vekst i norsk turisme.

Idyll: Lite husvære på liten holme ved Svolvær: Foto: Kristian Nashoug

Idyll: Lite husvære på liten holme ved Svolvær: Foto: Kristian Nashoug

Vekst og verdiskapning

– Det er nå 10 år siden reiselivs- og opplevelsesnæringen første gang møttes for å diskutere hvordan opplevelser kan bli en driver for vekst og verdiskaping. Første konferanse ble delvis arrangert på Hurtigruten fra Bodø til Svolvær. Siden har vi hatt fem av ti konferanser i Lofoten, med Svolvær som vertsby. De tre siste årene har vi vært i Lofoten. Og år for år har konferansen vokst, slik satsingen på opplevelsesbasert turisme har gjort. Og konferansen har vokst med flere dager siden oppstarten. I år utvider vi med en ekstra dag og holder på neste uke fra mandag til og med torsdag, sier Bergsli.

Arrangøren var spent på om utvidelse av konferansen ville gi en avskalling på antall påmeldte eller at flere ville velge å kutte deler av oppholdet. Men det motsatte skjedde. Nesten alle blir hele konferansen og påmeldingen slår alle tidligere konferanser. Lofoten framstår fortsatt like attraktivt.

Havkajakk: En av aktiviteten under konferansen blir havkajakk i regi av XXLofoten. Foto: Terje Rakke

Havkajakk: En av aktiviteten under konferansen blir havkajakk i regi av XXLofoten. Foto: Terje Rakke

Lofoten godt representert

Av de 290 deltakerne konferansen i Svolvær fra 31. oktober til og med 3. november i Svolvær er hele 63 representanter tilknyttet næringen i Lofoten. 20 av disse er reiselivsstudenter fra videregående eller Reiselivsfagskolen i Svolvær.

Konferansen blir arrangert i et samarbeid mellom Innovative Opplevelser, Nordland fylkeskommune, Innovasjon Norge, NHO Reiseliv, NordNorsk Reiseliv, forskningsprogrammet Opplevelser i Nord og ATTA.

Deltakerne får i tillegg til gode opplevelser i Lofoten, faglig påfyll, ny kunnskap og inspirerende foredrag samt nettverksbygging.

Artikkeltags