(Fremover)

I Bjerkvik kostet én liter diesel 24,40 kroner tirsdag ettermiddag, og det høye prisbildet på drivstoff er stort sett likt over hele landet. I Sverige vurderer myndigheten nå å innføre krisepakker på grunn av de høye drivstoffprisene, ifølge avisen Expressen.

Men de som fyller fra pumpene til Roger Eriksen fra Ballangen trenger ingen noen krisepakke. Han selger nemlig dieselen til 10,55 kroner literen, og bensinen koster 10,35 kroner literen. Under halve prisen av hva den selges for i Bjerkvik, altså.

– Ti kroner, er ikke det nok?

Roger Eriksen driver Cirkle K-stasjonen i Longyearbyen på Svalbard. Og han mener prisen er høy nok.

– Ti kroner, er ikke det nok? spør han med dårlig skjult sarkasme.

– Du er klar over hva prisen er på fastlandet?

– Joda. Jeg var nede for en stund siden. Da hadde den passert 21 kroner.

Eriksen blir ikke overrasket når han hører at dieselen snart koster 25 kroner literen rundt Narvik.

Bestemmer selv

Årsaken til at Roger Eriksen kan tilby folket og turistene på Svalbard det som mest sannsynlig er landets rimeligste drivstoff, forklarer han med at drivstoffet ble kjøpt inn på et tidspunkt da prisene var lave.

– Drivstoffet kjøpes inn og legges på store tankanlegg.

– Og prisen som vi selger for avhenger av hvilken pris det var på drivstoffet da det ble lagt inn på anlegget, forklarer han.

Roger Eriksen forteller videre at drivstoffprisene til Cirkle K på Svalbard ikke styres prisrobotene til stasjonene på fastlandet. Prisene ligger fast over lange perioder på øya, og Eriksen bestemmer selv hva drivstoffet skal koste.

Kjører rundt med våpen

– Hadde kundene reagert dersom du hadde skrudd opp til fastlandspriser på drivstoffet?

– Det kan du skrive opp. Og det ville vært vanskelig. De fleste av kundene mine kjører jo rundt med våpen, ler Eriksen.

Etter en snøfattig vinter er nå endelig scootersesongen i gang på Svalbard. Og det er flere snøcootere enn biler som triller inn for å fylle drivstoff.

Isbjørnfaren på Svalbard gjør at våpen er påkrevd for de som beveger seg utenfor den faste bosettingen i Longyearbyen. Roger Eriksens kunder kommer altså til bensinpumpene med scooter – og våpen på ryggen.

Har drivstoff nok

Selv om Eriksen selger drivstoff, regner han seg som en lekmann i spørsmålet om hvorfor drivstoffprisene den siste tiden har sprengt alle grenser.

– Men jeg, som mange andre, stusser over at drivstoffprisen er så sensitiv når oljeprisen stiger – men ikke like sensitiv når den synker.

På spørsmål om hvor lenge han klarer å holde den lave drivstoffprisen svarer Eriksen – igjen med et smil:

– Vi har nok på tanken.