- Sjarken Hadde en betydelig overlast

KANTRET: Den 28 fot store sjarken «Stortinn Jr» kantret og sank utenfor Røst. Arkivfoto

KANTRET: Den 28 fot store sjarken «Stortinn Jr» kantret og sank utenfor Røst. Arkivfoto

Artikkelen er over 4 år gammel

6. april i fjor omkom en person da sjarken «Stortinn Jr» kantret og sank utenfor Røst. Havarikommisjonen mener at sjarken hadde en betydelig overlast da den sank.

DEL

Det var om formiddagen 6. april i fjor Hovedredningssentralen fikk melding om at en sjark med to mann om bord hadde gått rundt ved Røst. Redningsskøyta «Skomvær III» rykket ut og flere fiskebåter bisto i aksjonen. Skipperen kom seg ut og ble berget, mens kollegaen som ble innesperret i lugaren omkom.

Redningsskøyta turte ikke å sende ned dykker på grunn av mye vrakgods, bølger og i frykt for at båten skulle gå ned. De begynte å slepe sjarken til smulere farvann, men etter kort tid sank den. Sjarken ble hevet og da ble den omkomne funnet.

Statens havarikommisjon for sjøfart har nå framlagt rapporten etter forliset.

Gikk fort

Skipperen har forklart at de hadde dratt alt bruket og hadde rundt 3500 kilo fisk om bord i den 28 fot store sjarken. Noe av fisken lå på dekk. De satte kursen mot land og alt virket normalt før han plutselig oppdaget at det kom vann inn over dekk og i løpet av kort tid kantret sjarken.

Skipperen har forklart at han vurderte det som forsvarlig å laste 3500 kilo i båten da de to dager før hadde 3900 kilo om bord uten at det oppsto problemer.

-Betydelig overlast

Havarikommisjonen har fått foretatt stabilitetsberegninger som viser at den totale lasten om bord ulykkesdagen reduserte stabilitetsreserven til et nivå som å langt under minimumskravene.

-Beregningen viser at tilstanden var så kritisk at det nærmet seg en kantringssituasjon. Etter kommisjonens syn hadde sjarken en betydelig overlast og følgelig lavt fribord ulykkesdagen. Derfor kunne små ytre påkjenninger føre til kantring og forlis i denne tilstanden, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen har også vurdert redningsarbeidet der fokuset har vært på at dykker ikke ble sendt ned og at båten ble slept i stedet for å holde den flytende.

Havarikommisjonen støtter beslutning til skipperen på redningsskøyta at det var for risikabelt å sende ned en dykker.

Også nå det gjelder slepingen mener havarikommisjonen at redningsskøyta og en større fiskebåt som omkom til gjorde det kunne i sitt forsøk på redde personen som satt innesperret i sjarken.

-Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger, men vil likevel framheve at dette er en

svært alvorlig sjøulykke. For å ivareta sikkerheten bør et fartøys stabilitet og operasjonelle

begrensninger alltid beregnes med basis i etablerte stabilitetsstandarder, og ikke utelukkende

baseres på tidligere operasjoner som har gått bra, er konklusjonen i rapporten fra havarikommisjonen.

Artikkeltags