Russefeminist-bevegelsen til Paula (18) vokser: – Kult at kampanjen har blitt så stor

FEMINISTRUSS: Paula Marie Kornelia Lorentzen (18) er en av initiativtakerne til «Feministruss 2019».

FEMINISTRUSS: Paula Marie Kornelia Lorentzen (18) er en av initiativtakerne til «Feministruss 2019». Foto:

Det begynte med en gjeng russ i Rød Ungdom. Nå er de 1000 medlemmer i kampanjen «Feministruss 2019».

DEL

– Vi vil ha fokus på seksuell trakassering og overseksualisering i russetida. Men på våre premisser, slik at det ikke bare er voksne som står der med pekefingeren, forteller Paula Marie Kornelia Lorentzen (18) i Rød Ungdom.

Paula er russ ved Vest-Lofoten videregående skole og en av initiativtakerne til «Feministruss 2019», en kampanje som har spredt seg over landet den siste måneden. Kampanjen består av egne strykemerker, sanger og russeknuter, uten sexisme.

– Jeg håper kampanjen bidrar til en inkluderende russetid hvor ingen blir undertrykt, sier hun, og viser til seksualiserte sanger og logoer, historier om inntakskrav på russebusser og utseendepress.

– Vi vil ikke gjøre russetiden mindre artig. Men dersom man blander alkohol, press og forventninger om hvordan russetida skal være, er det lett å tråkke over grensene til hverandre. Vi er ikke imot sex i russetida, så lenge begge vil det og man ikke overskrider noens grenser, forklarer 18-åringen.

Tar et aktivt standpunkt

Kampanjen har vært ute en måned, og i løpet av den tiden har over 1000 personer meldt sin interesse for å få tilsendt en «feministpakke». «Feministruss 2019» er et initiativ fra Rød Ungdom, i tillegg har Sosialistisk Ungdom og Spire tilsluttet seg kampanjen.

– Det er flere av dem som er påmeldt, som ikke er medlem i Rød Ungdom, jeg håper at dette kan bli et tverrpolitisk engasjement. Det er sykt kult at 1000 personer er med, sier hun og håper på å møte andre feministruss på Landstreffet i Stavanger.

Amnesty har i mange år hatt «Nei er nei»-kampanjen. Her stryker man et merke på buksa, som signaliserer at man er mot voldtekt.

– Det er blitt trendy å ha dette merket på buksa, og man får det som en del av russepakken. Det er mange som har det på, men som likevel har seksualisert logo eller sang. Når man er feministruss må man ta et aktivt valg ved å bruke egne strykemerker og andre russeknuter, forklarer Paula.

STRYKEMERKER: Dette er strykemerkene som feministrussen kan få på russebuksa si.

STRYKEMERKER: Dette er strykemerkene som feministrussen kan få på russebuksa si. Foto:

God Morgen Norge

Det begynte på sosiale medier, deretter med et innlegg hos Aftenposten Si;D. Etterpå har Paula blitt kontaktet og gjort intervjuer med TV2. I forrige uke skulle hun egentlig til Oslo for å være med på God Morgen Norge.

– Jeg synes det er kult at kampanjen har blitt så stor, forteller hun.

Intervjuet skulle skje i Oslo på fredag, men dit kom hun seg aldri.

– Rett etter sikkerhetsdemonstrasjonen sa piloten at de måtte sjekke noe. Like etterpå ble det klart at det var en teknisk feil og vi måtte inn å vente. Dermed mistet jeg flyet fra Bodø til Oslo. Jeg sjekket mange muligheter, men jeg rakk ikke å være i TV2-studio klokka sju neste morgen. Ettersom de ikke kunne utsette sendingen ble ikke feministruss-kampanjen representert på God Morgen Norge, men de nevnte TV2-artikkelen om oss, sier hun.

Kommentarfelt

Hun forteller om positive reaksjoner fra folk rundt henne, men leser ikke i kommentarfeltene hos TV2.

– På det lille jeg har sett, har jeg lest ting som «at feministene skal gjøre dette til kvinnesak er dumt. Dumme jenter.» Det har også vært noen som har lagt ut sure ting på sosiale medier. Det er alltid noen som blir trigga når de leser ordet feminist, sier hun og understreker at hun ikke tar kommentarene til seg.

Artikkeltags