Fergen mellom Digermulen og Finnvika fortsetter å gå ekstraturer

POPULÆRT: Flere og flere har fått seg feriehus på Storemolla, her fra Digermulen ferjekai.

POPULÆRT: Flere og flere har fått seg feriehus på Storemolla, her fra Digermulen ferjekai. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Boreal og fylkeskommunen var uenige om drivstoffkostnader, men har nå kommet til enighet.

DEL

Fergesambandet mellom Digermulen og Finnvika er ett av få tilbud hvor fergen i flere år har hentet biler som står igjen på kaia.

For et par uker siden ble dette avviklet, siden oppdragstaker Boreal og oppdragsgiver fylkeskommunen ikke hadde kommet til enighet om hvem som skulle bære de ekstra kostnadene.

– Det var en periode hvor det ikke var klart om hvem som skulle ta drivstoffkostnadene til fergen, men dette ble løst rimelig fort, sier seksjonssjef for fergeforvaltning under Statens vegvesen, Tormod Kristiansen.

Tar ekstraturer

Det var Geir Helland som gjorde Lofotposten oppmerksom på at ekstraturene med fergen ikke lenger gikk, for halvannen uke siden. Han driver Lofotbrygga på Store Molla, og oppdaget plutselig at en tysk bobil ikke kom seg med morgenfergen på grunn av plassmangel.

– Fergen her har en makskapasitet på 50 tonn, og hver dag kommer det en trailer for å hente leveranser på Hordafor her på øya. Med denne traileren er det kun plass til én ekstra bil, noe som gjør at fergen i flere år har tatt flere turer så ingen skal stå igjen. Vi har hatt en god ordning i flere år, men nå måtte bobilen vente til neste ferge klokken 14:30.

Er det behov for flere turer så tidlig på morgenen?

– Ja, spesielt nå i sommermånedene har vi hatt stor økning i biltrafikken. Turistene har blitt flere, det har blitt enda flere som har bygget seg hytte her, og i tillegg har du jo næringslivet som holder til her. Fylket må legge til rette for pengene som genereres her i begge næringer. Så lenge mannskapet har betalt for en time av gangen uansett, så bør fylket kunne ta de små utgiftene det er å frakte resterende biler over om nødvendig.

Dette intervjuet ble altså gjort for rundt en uke siden, da fergen ikke gikk flere turer om morgenen.

GOD TRAFIKK: Dette bildet er fra 2013, men viser at det allerede da var god trafikk på fergesambandet Digermulen - Finnvik.

GOD TRAFIKK: Dette bildet er fra 2013, men viser at det allerede da var god trafikk på fergesambandet Digermulen - Finnvik. Foto:

To meninger

Hordafor er selskapet som har behov for frakt av fiskefor til oppdrettsnæringen, og selskapet har en trailer som kommer til anlegget hver dag. Ferieavløser på anlegget, Willy Hansen, mener at fylket bør tilrettelegge for næringen på øya. Igjen ble intervjuet gjort for en uke tilbake, før

– Det er åpenbart at de bør fortsette med den ordningen de har hatt, så lenge det er behov for det. Traileren vi får inn tar jo opp nesten all plassen, så dette er noe de bør gå videre med, sier Hansen.

Sven Pedersen er sjåføren for traileren som frakter fôr, for Hordafor, og har en litt annen mening når det kommer til ekstraturene til fergesambandet.

– Sånn jeg ser det er det nok at de kun har ekstraturer på halv tre-ferga, siden det da faktisk er bruk for det. Det er ingen plasser i verden med så god dekning som med denne fergen, så jeg forstår ikke problemet i denne saken.

Fant en ordning

Men fergesambandet er nå tilbake i gamle rutiner.

Tormod Kristiansen i Statens vegvesen sier at det nå har blitt klart at fergen vil fortsette der den slapp for noen uker tilbake.

– Vi har gitt beskjed om at det skal gå ekstra ferger hvis det står biler igjen på kaia når fergen går. Kostnadene som er i denne saken er så små at det egentlig ikke var noe stort problem.

Men hvem tar disse små kostnadene?

– Det er ikke av interesse for andre enn partene som er involvert. Det eneste som er interessant for folket er at fergen nå vil ta ekstraturer om det trengs, på alle avganger, sier Kristiansen.

Artikkeltags