Fergen forvandlet til flott cruiseskip

Lang fartstid: Ingen andre i Hurtigruten har så lang fartstid ombord i «Spitsbergen» som maskinsjef Pål Åsheim. Han startet allerede med faring i april 2015 og var med å hente ferga i Portugal for å seile den til verkstedet som skulle bygge den om. Den 20. juni år var jobben gjennomført på Fosen Yards og maskinsjefene kunne endelig teste de 14.700 hestekreftene.

Lang fartstid: Ingen andre i Hurtigruten har så lang fartstid ombord i «Spitsbergen» som maskinsjef Pål Åsheim. Han startet allerede med faring i april 2015 og var med å hente ferga i Portugal for å seile den til verkstedet som skulle bygge den om. Den 20. juni år var jobben gjennomført på Fosen Yards og maskinsjefene kunne endelig teste de 14.700 hestekreftene.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Da en delegasjon fra Hurtigruten AS reiste til Portugal våren 2015 for å vurdere kjøp av en ubrukt ferge, var maskinsjef Pål Åsheim med som fagmann.

DEL

Etter at Hurtigruten vant den påfølgende anbudsrunden reiste Åsheim tilbake til Portugal i begynnelsen av juli samme år for å hente nyanskaffelsen til Norge.

– Fergen var døpt «Atlantida», og det var nødvendig å få den registrert med norske seilingspapirer. Vi malte nytt midlertidig navn på båten som ble kalt, «Norway Explorer». Den 1. juli 2015 seilte vi fra verftet, hvor den var bygd i 2009. Men båten var ikke tatt i bruk ennå. Maskinene hadde bare gått 650 timer, da vi overtok den, sier Åsheim.

Båten ble i første omgang seilt til Sverige hvor det var tilgjengelig kaiplass. Hurtigruten hadde planene klar for hvordan ombygging av fergen skulle forvandle den til et moderne cruiseskip.

12 verft meldte sin interesse for å utføre ombyggingen. Tre tyske verft, fire fra Norge, samt verft fra England, Litauen og Polen ønsket å delta i anbudskonkurransen, som Fosen Yards i lille Rissa kommune i Trøndelag sikret seg. I tillegg til ombygging av fergen, fikk de oppdraget med å totalrenovere fire av hurtigruteskipene som var bygd på 90-tallet.

– Vi kom til Fosen 8. november, og i en periode var det tre skip fra Hurtigruten samtidig på verftet med om lag 200 ansatte. Det ble jobbet med renovering av hurtigruteskipene «Kong Harald» og «Polarlys» samt ombygging av «Spitsbergen», som nå hadde fått sitt navn, etter en konkurranse hvor publikum hadde sendt inn navneforslag. Over 1000 personer var i sving samtidig. De mange ekstra arbeiderne fra ulike land i Europa ble innlosjert på et «flotell». Det besto av en rekke Moelvenbrakker montert på en flytende rigg, som ble flyttet til og fra med slepebåt, sier Åsheim.

Maskinsjefen trives på sin nye arbeidsplass med fire diesel-elektromotorer som yter 14.700 hestekrefter.

– Motorene er av samme fabrikat som det Lofoten sveiseindustri i Svolvær forhandler. Og når «Spitsbergen» har disse målene; 100,54 meter lang og 18 meter bred, så kan den tas inn i dokken i Osan. Skulle det bli aktuelt vil jeg få kort vei hjem fra arbeidsplassen min, sier Pål Åsheim, som bor bare et par steinkast fra Osan verft sin dokk.

Mandag 20. juni forlot «Spitsbergen» Fosen Yard og seilte til Bergen.

– Vi testet motorene etter at vi både har byttet ut bulben, og på hekken er det nå en «ducktail». Installasjonen bak gjør at skipets hekk ligger høyere i sjøen. Og foran blir bølgemønsteret endret av bulken. Totalt gir det letter framdrift som igjen gir økonomisk driftsgevinst. Vi målte farten til 18,5 knop, så den spenner godt ifra om nødvendig, sier Åsheim.

Tirsdag formiddag hadde «Spitsbergen» passert Måløy på tur til Bergen. Derfra skal den gjøre sin jomfrutur samme dag.

Ifølge Åsheim vil publikum få et fantastisk skip å reise med. Prosjektet med ombygging av to bildekk, til lugarområde for passasjerer og en avdeling for mannskap, samt ny innredning fra styrehuset og bakover er omfattende.

– Det er et svært prosjekt hvor det aller meste innvendig er helt nytt. På brua har japanerne levert og installert det mest moderne navigasjonsutstyr på markedet. Ny innredning i salonger og spisesal, kafe og bistro. I spisesalen er det plass til 100. Bistroen er en ala carte restaurant. I tillegg er det en flott panoramasalong med store vindu. På hekken er det montert to jacuzzi. Det er også trimrom og dusjanlegg ombord. Hurtigruten har fått ett fantastisk sluttprodukt. Jeg er slett ikke sikker på at man hadde oppnådd det samme flotte resultat hos et annet verft. Dyktige medarbeidere har utført anbudsjobben med tillegg mer enn tilfredsstillende, sier Åsheim.

Gammel og ny: «Lofoten» fra 1964 møter «Spitsbergen fra 2009/2015.

Gammel og ny: «Lofoten» fra 1964 møter «Spitsbergen fra 2009/2015.

Når de ankom Bergen var et langvarig oppdrag for maskinsjefen over. Et oppdrag som hadde vart i mer enn ett år, helt siden han i april i fjor sammen med delegasjonen fra Hurtigruten tok ferga i øyesyn for første gang.

– Når vi ankommer Bergen tirsdag, må jeg forlate skipet og reise hjem med fly. Den andre maskinsjefen mønster på, og tar første rundtur. Jeg er tilbake ombord på neste rundtur, og får da med meg dåpen i hjembyen Svolvær den 6. juli, sier Åsheim.

Artikkeltags