- I dag koster det mer i avgifter å fly Svolvær - Tromsø enn Oslo - New York!

Kritisk: Lofotrådet ber Samferdselsdepartementet ta grep for å bidra til å kunne ha kommersielle flyruter i Nord-Norge fra kortbaneflyplassene.

Kritisk: Lofotrådet ber Samferdselsdepartementet ta grep for å bidra til å kunne ha kommersielle flyruter i Nord-Norge fra kortbaneflyplassene. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Lofotrådet ber Samferdselsdepartementet ta grep etter at de kommersielle flyrutene mellom Lofoten og Tromsø ble kraftig kuttet.

DEL

I et brev fra Lofotrådets leder Eivind Holst viser man til at Widerøe har valgt å kutte 44 ukentlige flybevegelser i Lofoten og Vesterålen fra august i år.

- Lofotrådet er kritisk til både kutt i rutetilbud og økte kostnader som rammer næringsliv og befolkningen for øvrig, heter det.

Les også: Widerøe kutter i Tromsø-rutene fra Lofoten: – Tøft å drive lønnsomt

Bakgrunnen er høyt avgiftsnivå, ifølge Widerøe lønner det seg ikke med korte kommersielle ruter.

Konsekvensen er blant annet at alle rutene man åpnet i april i fjor fra Tromsø til Svolvær blir kuttet, en daglig avgang fra Leknes til Tromsø blir også redusert.

Lofotrådet slår fast at man er urolig for hvordan avgiftspolitikken rammer hele Nord-Norge.

- I dag koster det på kommersielt drevne ruter vesentlig mer i avgifter Stokmarknes - Bodø, eller Svolvær til Tromsø, enn Oslo til New York, heter det i uttalelsen som er sendt til Samferdselsdepartementet.

Les også: Ordførerne reagerer på rutekuttene: - Dette er ikke hyggelig!

I stedet foreslår man differensierte avgifter basert på reiseavstand. I motsatt fall frykter man det blir vanskelig med kommersiell luftfart lansdelen.

- I så fall vil det avgiftspolitikken befeste politisk styrte og subsidierte flyruter på småflyplassene som den eneste mulige virksomhet innen luftfart i Nord-Norge i fremtiden, skriver Lofotrådet.

Stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) har uttalt at han mener det må tas grep.

- Det er ingen tvil om at det har foregått en dreining i avgiftssystemet som har gått ut over kortbanenettet, uttalte han tidligere i måneden og slo fast at det er signalisert fra regjeringa at man vil se på avgiftene.

Les også: Finstad lover å se på saken etter rutekutt i Lofoten

Les også: Røst misfornøyd med ny flyrute

Artikkeltags