To viktige dager for samferdselen i regionen vår

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– I min tid som statsråd merket jeg meg hvem som sto på for å fortelle sine budskap. Mange av disse nådde frem.

DEL

Meninger Han sa så, «kraftsosialisten» Kjell Opseth (80) som var samferdselsminister i regjeringen Harlem Brundtland 1990-96. Vestlendingen honorerte de som bygde gode allianser og kom til Oslo med realistiske planer. Da lyttet Opseth ekstra nøye.

Det har skjedd en del siden Opseth hadde ansvaret for fly, vei, bane, bruer og tunneler. Fra alle kanter av landet tropper man opp i maktens korridorer for å flørte om sine planer for fremtiden. Man vil både bli sett og hørt.

Kommende uke kommer byråkrater og politikere motsatt vei. Tirsdag står Stokmarknes for tur. Dagen etter er det Svolvær. I begge regioner er det tilknytningsformer og en bedre samferdselsmessig hverdag det hele handler om. Men uten at det lokale og regionale næringslivet kjenner sin besøkelsestid, vil slike samlinger ha lite for seg.

Og hva skal skje? Jo, på Stokmarknes er tunnel under Hadselfjorden tema. Hva en slik etappe mellom Vesterålen og Lofoten eksakt vil innebære for våre samfunn, er ikke gitt å vite i dag. Men næringslivet og lokale politikere har en kjempesjanse til å spille inn gode spørsmål og argumenter. En Hadselfjordtunnell betyr i klartekst at man får dekket for en bo- og arbeidsregion med 55.000 innbyggere – Lofoten, Vesterålen og Lødingen. For dette er ikke tomt prat. Regjeringen har bestilt en konsekvensutredning. Nå venter Statens vegvesen på en ordre om å utrede alle sider ved en slik ny samferdselsåre.

I motsetning til nær sagt alt annet, så konkurrerer ikke Hadselfjorden med andre kommende prosjekter. Leonhard Nilsen & Sønner i Risøyhamn har laget en grovkalkyle som viser at tunnelen vil koste 1,8 milliarder kroner. Den skal finansieres med penger vi allerede bruker. Blant annet for det som i dag er driftsutgifter for fergesambandet Fiskebøl-Melbu, samt tre flyplasser på Leknes, i Svolvær og på Stokmarknes. Selvsagt forutsetter dette at Avinor bygger flyplass på Gimsøya. Det er et spørsmål som ennå henger i det blå. Men flyplassen kan komme.

En tunnel under Hadselfjorden er noe vi må fordøye, noe som må modnes før vi virkelig har tro på at storsamfunnet vil være med. Vi måtte også fordøye Lofast og alle sider ved den før den kom for ni år siden. Vi kommer ikke utenom det faktum at vi snakker om statlige overføringer og bevilgninger når tunnel, storflyplass og tilfredsstillende veier inn til Lofoten og Vesterålen fra nordøst skal realiseres. Dette er forhold som får særlig søkelys under onsdagens samferdselsmøte i Svolvær.

Så kan man mene hva man vil om regjeringens delvis fallerte kommunereform. Uansett representerer den vyer for fremtida. En hver debatt rundt reformen har i seg samfunnsmessige konsekvenser som vi må våge å snakke om. Fylkesmannen i Nordland går for ei felles løsning i Moskenes, Flakstad og Vestvågøy. I Vesterålen, hvor det er èn times kjøring inn til vekstsenteret Sortland fra Andøy, Hadsel, Bø og Øksnes, blir det foreløpig ikke anbefalt sammenslåing.

Stortinget er den endelige beslutningstaker når vi snakker om de store linjer. Men de store linjer blir til av folket; det er vi som bereder grunnen, legger kabalen og gir de gode innspillene. Men da må vi sørge for å bli sett og hørt.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags