Staten har tildelt alle Fot-rutene i Nord-Norge til Widerøe`s Flyveselskap AS.
– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Nord-Norge sikrer regjeringen et godt og markedstilpasset flytilbud i disse regionene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
– I tillegg skjerpes sikkerheten i nord, med hensyn til at Samferdselsdepartementet har satt krav til trykkabin på fire av rutene hvor man tidligere ikke har satt krav til dette, sier Solvik-Olsen.
Samferdselsdepartementet utlyste nytt anbud på de regionale rutene i nord i sommer, med oppstart 1. april 2017.
Tre flyselskaper leverte tilbud til Samferdselsdepartementet innen tilbudsfristens utløp 22. august 2016. De tre selskapene var:
FlyViking AS
Danish Air Transport AS (DAT)
Widerøe's Flyveselskap AS (Widerøe)
Leknes – Svolvær
Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist.
6. Svolvær-Bodø
7. Leknes – Bodø
8. Røst – Bodø
Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS.
AT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene på ruteområde. I tilbudet fra DAT er det fastsatt et høyere krav til kompensasjon fra staten for å drifte ruteområdene enn Widerøes tilbud. I henhold til konkurransegrunnlaget skal kontrakten som hovedregel tildeles det tilbudet som har det laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden fra 1. april 2017 – 31. mars 2022. Samferdselsdepartementet tildeler derfor ruteområde 3 – 5 til Widerøe.