Strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy

Av

Samferdselsministeren varsler strengere krav til vinterdekk, økte gebyrsatser og hyppigere kontroller. Se intervju med Jon Georg Dale i toppen av saken.

DEL

Tromsø-student Charlie Dan Lind (22) omkom av skadene han ble påført, etter at bilen han kjørte ble truffet et utenlandsk vogntog på E8 i Balsfjord 7. januar.

Ulykken førte til en stor debatt om sikkerheten på norske vinterveier, og flere tiltak ble satt i verk.

Tirsdag gjestet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) Tromsø i forbindelse med de nye tiltakene.

Det skal også bli flere kontroller på vinterstid, og regjeringen har bevilget 20 millioner kroner til Statens vegvesen til dette arbeidet, opplyser Samferdselsdepartementet.

De nye reglene trer i kraft 15. november 2020.

Fra neste vinter kan vogntog kun bruke dekk som er merket med «alpesymbolet».

– Disse dekkene har vist seg å ha bedre akselerasjonsevne på vinterføre, ifølge departementet.

Ifølge de nye reglene vil man dessuten få et gebyr for hvert enkelt brudd.

– Slik det har vært fram til nå, har man for eksempel kun fått ett gebyr selv om man mangler fem kjettinger. Nå vil man få fem, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Tyskland og Sverige har innført de samme kravene, men med en overgangsperiode fram til 2024.


Artikkeltags