Statens vegvesen om de ferske trailertallene: - Ubegripelig og skremmende

LIKER IKKE UTVIKLINGA: Uteseksjonsleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen region Nord (innfelt) sier at den negative utviklinga blant norske transportører bekymrer ham. Kontrollvirksomheten hittil i vinter viser en dobling i antall reaksjoner mot norske vogntog sammenlignet med i fjor. Her et dekk på et norsk vongtog fra denne vinteren.

LIKER IKKE UTVIKLINGA: Uteseksjonsleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen region Nord (innfelt) sier at den negative utviklinga blant norske transportører bekymrer ham. Kontrollvirksomheten hittil i vinter viser en dobling i antall reaksjoner mot norske vogntog sammenlignet med i fjor. Her et dekk på et norsk vongtog fra denne vinteren.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Det har liksom vært opplest og vedtatt at østeuropeerne er verstingene blant tungtransportene på nordnorske veier. Men ferske tall fra Statens vegvesens sin utekontrollseksjon region Nord tyder nå på at ting er i endring. For antallet reaksjoner mot norske tungtransporter øker betydelig.

- Ja, tallenes tale er grei. Det vi ser for vinterens tre første måneder er at de norske vogntogene har en økning fra 6 til 12 prosent på antall reaksjoner. Tradisjonelt sett har nordmenn og de nordiske landene hatt det beste utstyret, dekk, kjetting, alt har vært på stell, så denne økningen synes jeg er ubegripelig og skremmende, sier seksjonsleder Jørn Simonsen til Nordlys.

- Vi ser at de utenlandske, spesielt de østeuropeiske, har blitt bedre for hver vinter som går når det gjelder utstyr, men at de fortsatt er blant de verste når det gjelder brudd på bestemmelsene om kjøre- og hviletid.
 

Sliter lengst mulig

- Hva er grunnen til disse tallene?

- Vi har selvsagt flere kontroller og det er flest norske på veien, men det vi hører fra noen av de kontrollerte norske sjåførene, er at eierne drøyer lengst mulig med å sette på de beste vinterdekkene. Man ønsker å "kjøre ut" og slite på de gamle dekkene lengst mulig, og kanskje utsetter man å kjøpe nye dekk. Men når vi kommer november og desember i Troms og Finnmark, da er det vinter, og da kan man ikke kjøre med utslitte dekk. Det mener jeg er ganske oppsiktsvekkende, understreker Simonsen.

Selv om det fortsatt er flere utlendinger som både står fast og havner i grøfta, mener Simonsen det kommer like mye av at vogntogene de kjører er mindre egnet for nordnorske vinterveier og sjåfører med liten vintererfaring. Kjøretøyene er uansett godkjent for norske forhold.

Dobling i antall reaksjoner

Mens det i samme periode i 2014 var reaksjoner på sju prosent av de norske trekkvognene, var tallet 14 i denne vinteren. For tilhengerne økte tallet fra seks til 12 prosent for de tre siste månedene. Også for kjøretøyer fra øvrige nordiske land er utviklingen negativ. For kjøretøyene fra Øst-Europa går pilene den andre veien, fra 12 prosent reaksjoner i 2014 til åtte  denne vinteren på trekkvogner, og fra 27 til 18 prosent på tilhengerne.

Reaksjonen går i alt fra gebyr, som utgjør den største andelen, via kjøreforbud til hjullås.

Bemanningen i Utekontrollseksjonen i Region nord er i løpet av det siste halve året økt fra 22 til 30 tungbilkontrollører.

 - Økningen av antall kontrollører gir oss nå mulighet til å kontrollere langt flere tunge kjøretøy enn hva vi tidligere hadde kapasitet til. Kontrollørene arbeider i turnus, noe som innebærer at kontrollene utføres både på dag, kveld- og natt samt i helgene, forteller seksjonsleder  Simonsen i Statens vegvesen.

Artikkeltags