– Det har vært slik at noen passasjerer har benyttet seg av SAS-appen når de skulle ut og reise, mens andre har brukt vår Widerøe-appen. Fra 1. februar blir det en liten endring. Skal man reise fra Svolvær til Oslo må man benytte Widerøe-appen for interline innsjekking. Om man har SAS som første transportør på returen må bruke SAS-appen til nettinnsjekking, sier informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe AS.

Dessverre blir det ingen endring når man har Norwegian som transportør på en del av strekning. Her må man fortsatt sjekke bagasje og reise på hver delstrekning. Bakgrunnen for det er at Norwegian ikke ønsker å betale for gjennomgående innsjekking.

På våren 2013 solgte SAS seg ned i Widerøe og etter vært helt ut av selskapet. Dette har ført til disse justeringene, som berører passasjerene.

– Vi sender ut en informasjonsmail til være passasjerer i dag i forbindelse med endringene og forklarer hvordan de reisene må forholde seg. Det er ingen dramatikk i dette, bare små justeringer, sier Solli.

Denne informasjonsmailen får passasjerene fra Widerøe: OBS! Fra 1. februar må alle innsjekkinger hvor Widerøe er første del av reisen gjøres hos Widerøe.

Vi gjør oppmerksom på at du alltid må sjekke inn med det flyselskapet du skal starte din reise med. Fra 1. februar gjelder dette også for Widerøe som tidligere har hatt en felles løsning for innsjekking med SAS.

Starter reisen med Widerøe, sjekker du inn hos Widerøe. Starter reisen med SAS, sjekker du inn hos SAS.

 

Nå er det bare kort tid til de nye rutene mellom Lofoten og Oslo blir iverksatt. Mandag 3. april skal det første direkteflyet mellom Oslo og Lofoten være i Luften. Mandag åpner direkterutene fra Oslo til Leknes med retur samme dag. Tre dager senere er det Svolvær som står for tur.

– Vi kan ikke si så veldig mye om kabinfaktor på denne nyvinningen. Det er og forblir en forretningshemmelighet. Men vi kan strekke oss til å bekrefte at bookingen de første dagene til og fra Lofoten sier vi oss svært godt fornøyd med. Det har vært mye fokus på direkterutene mellom Oslo og Lofoten, noe som har ført til denne store aktiviteten. Den samme etterspørselen har ikke vært til stede så langt på Tromsø-ruta. Oslo-ruta anser vi mest som et reiselivstilbud, mens Tromsø har mer preg av helse/sykehus- og næringsreisende. Her vil det nok bli mer trykk etter hvert i og med at planleggingsperioden er vesentlige korte for denne type reise, sammenlignet med ferie og fritidsreisende, sier Catharina Solli.

Hun har stor tro på at flyruta mellom Tromsø og Lofoten vil få et ekstra oppsving når også reiselivet oppdager muligheten.

– Det åpner for en fantastisk mulighet til en trekantreise hvor turistene får med seg det beste av indrefileten i Norge, sier informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe AS.