Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Like før vi alle skulle ta påskeferie, kom statsetatene med ansvar for vei, tog og fly med sine faglige innspill til samferdselsministeren om deres prioriteringer for byggeprosjekter i den kommende tolvårsperioden. Dette var etatenes svar på bestillingen fra regjeringen til den kommende Nasjonale transportplanen (NTP).
Etatenes anbefalinger er skuffende for alle som er opptatt av behovet for å investere i infrastruktur og transportløsninger som kan styrke vår konkurransekraft og bidra til å løse fremtidige transportutfordringer.
Det er forståelig om mange nå er sinte og frustrerte når de ser at nettopp deres vei eller forbindelse er satt ut i tid eller tatt ut av prioriteringslisten. Det var ingen god beskjed å få med seg inn i påskeferien, og det er heller ingen trøst at det er mange i samme situasjon. Årsaken er ganske enkel – denne regjeringen har ikke samferdsel som sitt satsingsområde. De vurderer ikke sammenbinding av regioner, landsdeler og samfunn som vesentlig for å opprettholde arbeidsplasser og sikre god utvikling i hele landet. De ønsker ikke å bruke pengene på dette feltet.
Vi mener at fagetatene, nærmest på bestilling fra samferdselsministeren, ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til behovet for å investere i vei- og jernbaneprosjekter som kan binde landet sammen og styrke vår regionale tilknytning. Høyre frykter at dette vil ha negative konsekvenser for næringslivet og arbeidsplasser i hele landet.
Det kan virke som en håpløs kamp for sittende ordførere rundt om i landet å skulle kjempe for sine egne prosjekter i det politiske arbeidet som nå ligger foran oss. Det er stor fare for at det vil bli polarisering og kamper mellom regioner og internt i regioner.
Forrige Nasjonale transportplan, fremmet av regjeringen Solberg, skapte ro i landet fordi vi fikk på plass viktige veiprosjekter prioritert etter samfunnsnytte. Nå er alt på nytt satt i spill.
I motsetning til dagens regjering ønsker Høyre å satse på samferdsel. Når NTP-en blir sendt til Stortinget, vil vi jobbe hardt for å realisere flere veiprosjekter og øke investeringstakten både på vedlikehold og nybygg.