Lofot-bedrift rammet av SAS-streiken: Chartret eget fly fra England

Søndag skulle Thore Magnussen & Sønn AS reise hjem fra Newcastle i England etter å ha vært på bedriftstur, da de ble rammet av SAS-streiken. Entreprenørselskapet visste råd og booket privatfly hjem.

DEL

Den velkjente entreprenørbedriften fra Lofoten reiser hvert tredje år på firmatur for faglig påfyll. I år gikk turen til Newcastle i England, hvor de blant annet besøkte Komatsu-fabrikken. Bedriften reiste til Storbritannia torsdag, og skulle fly hjem igjen søndag, men ble som flere hundre tusen andre passasjerer rammet av SAS-streiken.

– Vi fikk beskjed om at begge flyene våre var kansellerte. Vi ringte derfor SAS for å spørre om hva vi skulle gjøre, men der var det ikke mye hjelp å få. Faktisk fikk vi beskjed om at vi ikke ville kommet oss hjem før i mai, som betyr tidligst onsdag. Det passet ikke oss noe særlig, forteller styreleder Ørjan Magnussen til Lofotposten.

Det var TV2 som først omtalte saken.

500.000 kroner

Det viste seg også helt umulig å finne overnatting og nye flybilletter til gruppen på omtrentlig 40 personer. Da var gode råd dyre, men entreprenørene visste råd.

– Vi regnet raskt på det og fant ut at vi måtte chartre et fly og komme oss hjem. Vi fløy direkte fra Newcastle til Evenes. Det var veldig god stemning om bord. Vi hadde en flott tur og koste oss sammen. Vi var ikke hjemme før rundt klokken 02 natt til mandag, men alle var på jobb i dag, fortsetter Magnussen.

Å chartre en egen maskin kostet entreprenørbedriften om lag 500.000 kroner. Magnussen håper at SAS kommer til å dekke store deler av beløpet.

– Det ville kostet dem mye å holde oss med kost og losji i så mange dager. Det var heller ikke mulig å finne hotellrom. Kostnaden ved å ikke komme seg hjem hadde blitt mye høyere, og vi har tro på at dette skal ordne seg, sier styrelederen.

Får skryt

På bedriftens Facebook-side mottar de skryt for avgjørelsen om å chartre eget fly. I ett innlegg heter det at Thore Magnussen & Sønn AS er en bedrift som ikke bare tenker profitt, men tar vare på sin arbeidere, deres familier og kunder. Det synes Ørjan Magnussen er hyggelig.

– Det er klart, men vi følte selv at dette var den rette avgjørelsen. Vi er vante med å ta raske avgjørelser og prøve å være kreative. Det er det som er jobben vår. Denne avgjørelsen satt ikke langt inne, konkluderer han.

Artikkeltags