Det kan bli mer IT i skolen

Ap tror en økt IT-satsing vil gi økt læring for alle elever.

Ap tror en økt IT-satsing vil gi økt læring for alle elever. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– En økt satsing gir store muligheter til økt læring for alle elever, sier Trond Giske (Ap).

DEL

Forslaget fra Arbeiderpartiet vil omhandle lærernes kompetanse, utvikling av programvare og digitale læremidler, infrastruktur og utstyr til alle elevene.

Nasjonal plan

Ap vil også ha en kartlegging av den digitale tilstanden i skolen.

– Viktige deler i en slik plan er etterutdanning for lærere i bruk av IKT, støtte til utvikling av gode digitale læremidler, enkle systemer for bruk av data og nettbrett eller PC til alle elever, sier Giske til NTB.

En nasjonal IKT-plan i skolen vil ha stor nytteverdi, mener lederen av Stortingets utdanningskomité.

– Det kan gi store muligheter til økt læring for alle elever, tilpasset hjelp til de som sliter og flere utfordringer til de som er kommet lenger, sier Giske.

«Enter»

Heidi Austlid i IKT Norge sier til VG at hun synes Giskes digitale løfte er et betydelig skritt fram fra dagens regjerings IT-satsing i skolen.

– Dessverre har vi en regjering og en kunnskapsminister som ikke vil ta den digitale verden inn i skolen for å maksimere læring. Regjeringen er mer opptatt av å finne argumenter for hvorfor vi ikke skal bruke teknologi, enn å ha enn aktiv holdning til hvordan skolen kan ta teknologien i bruk, mener Austlid.

«Backspace»

HÅP: Nestleder i Ap, Trond Giske er positiv til ethvert tiltak som kan få ned ledigheten. Han forventer et løft i onsdagens reviderte nasjonalbudsjett. FOTO: Lise Åserud, NTB scanpix /ANB

HÅP: Nestleder i Ap, Trond Giske er positiv til ethvert tiltak som kan få ned ledigheten. Han forventer et løft i onsdagens reviderte nasjonalbudsjett. FOTO: Lise Åserud, NTB scanpix /ANB

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) avviser at han ikke er opptatt av digitale ferdigheter.

– Vi har nettopp levert en stortingsmelding hvor styrking av de digitale ferdighetene er sentralt. Vi bruker 85 millioner kroner på Senter for IKT som nettopp skal jobbe med dette. Men det er også slik at jeg ikke mener mer bruk av digitale hjelpemidler automatisk gir bedre læring. Det er det også lite forskningsbelegg for å hevde, skriver statsråden i en epost til avisen. (ANB-NTB)

Artikkeltags