Marius lurte på hva Torbjørn Røe Isaksen måtte gjøre for å bli minister

Spørsmål: Syvendeklassingene ved Buksnes skole stilte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen flere gode spørsmål. Leder i Nordland Høyre, Jonny Finstad, var også med på skolebesøket.Alle foto: Kai Nikolaisen

Spørsmål: Syvendeklassingene ved Buksnes skole stilte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen flere gode spørsmål. Leder i Nordland Høyre, Jonny Finstad, var også med på skolebesøket.Alle foto: Kai Nikolaisen

Artikkelen er over 2 år gammel

Miljøvern, mobbing og hvordan han ble kunnskapsminister var noen av spørsmålene Torbjørn Røe Isaksen måtte svare på da han besøkte Buksnes skole.

DEL

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen deltok på Utdanningskonferansen på Leknes tirsdag. Etter på tok han turen til Buksnes skole der han besøkte elevene i 7. klasse.

Elevene hadde forberedt noen spørsmål og Marius lurte blant annet på hva Torbjørn Røe Isaksen måtte gjøre for å bli minister.

– Det var fordi statsminister Erna Solberg trodde jeg kunne gjøre en god jobb som kunnskapsminister. Jeg er ikke utdannet lærer og er ingen ekspert. Jeg er universitetsutdannet, men man trenger ikke å gå en masse skoler for å bli minister, slo Røe Isaksen fast.

En av elevene var opptatt av mobbing.

– Her på skolen er det ikke lov å mobbe. Men dere politikere er ganske stygge mot hverandre når dere er i debatter. Er ikke det mobbing?, spurte en av elevene. Røe Isaksen måtte innrømme at politikerne nok av og til gikk over grensen.

– Vi diskuterer ganske heftig og det kan gå over i krangling. Men jeg vil ikke kalle det for mobbing. Mobbing er når en person blir utsatt for det samme dag etter dag. Men vi må nok bli flinkere vi politikere også, slo Røe Isaksen fast før han fortsatte.

– Det vi ser stadig mer av er at det kommer stadig verre kommentarer i kommentarfeltene på nett og det er mobbing.

Etter møtet med elevene møtte Røe Isaksen rektor Danielle Olavsen og noen lærere.

Der var rekruttering av lærere temaet.

– Når vi ansatte lærere i vår brukte vi hele lista. Det er ikke nok kvalifiserte lærere. De virkemidlene som er satt i gang funker ikke. Kravet om at lærerstudenter må ha karakteren fire i matte er for høyt og stopper mange som kunne ha blitt gode lærere. Tre i matte er nok, mente Olavsen. Røe Isaksen mente lærermangelen skyldes skjevfordeling hvor lærene ville.

– I Oslo kan det være 30 søkere på en stilling. Vi må prøve å få flere til å søke i nord, var svaret fra ministeren.

Artikkeltags