Skreien konkurrerer med tyske giganter

Merkevaren skreien er finalist i tysk kåring.

Merkevaren skreien er finalist i tysk kåring.

Artikkelen er over 3 år gammel

De nominerte er: BMW, Mercedes, Dr. Oetker … og skrei.

DEL

- Dette er Davids kamp mot Goliat. Jeg er kjempestolt over at norsk skrei er i konkurranse med noen av Tysklands sterkeste merkevarer, nominerte som ett av åtte andre bidrag i klassen «New New» under EFFIE-utdelingen i Frankfurt 5. november, sier fiskeriutsending Kristin Pettersen.

Torsdag kveld deles EFFIE-prisene ut, en prisutdeling som startet i 1981. Og aldri tidligere har en norsk merkevare vært med i konkurransen. Juryen består i år av 22 eksperter fra bedrifter, vitenskap, analyse- og markedsbyråer, og det er knyttet store forventninger på skreiens vegne i årets prisutdeling.

- Skrei kjemper med eliten om en pris for mest effektiv bruk av markedsføringsmidler. EFFIE er en prestisjetung markedsføringskonkurranse og vi er stolte over at skrei er nominert i den tyske finalen, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen.

Sjømatrådets fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen.

Sjømatrådets fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen.

Kategorien nye produkter

Skrei er nominert i kategorien «nye produkter» sammen med syv av de største merkevarene i Tyskland. Skreien er ikke i nærheten av å ha deres markedsbudsjett.

- Skrei har et budsjett per år på 250.000 Euro (2.25 millioner kroner),
Dr. Oetker brukte 135.9 mill på sin Pizzaburger,
Mercedes 126 mill på sin lansering,
så her kjemper skreien seg fram blant de store. Det er med andre ord David mot Goliat, sier Pettersen.

Nasjonalt gikk "Hold i torsken" kampanjen helt til topps og ble tildelt Gullfisken

Nasjonalt gikk "Hold i torsken" kampanjen helt til topps og ble tildelt Gullfisken

Stolt av kvalitetsmerket

- Vi synes selvsagt det er artig at den ydmyke skreien fra Norge er i selskap med de tyske gigantene. Dette er et bevis på at jobben som gjøres rundt om i Kyst-Norge gir resultater. Næringen har sammen bygget opp kvalitetsmerket Skrei og alle bør være stolte av den posisjonen skreien nå har i Tyskland, sier Pettersen.

Norges sjømatråd har de siste årene jobbet målrettet for å promotere skreien i Tyskland. Deres egne tall viser at så å si ingen i Tyskland viste hva skrei var i 2010. I dag vet rundt 30 millioner innbyggere at skrei er en fisk. Mange har fått med seg at kvalitetsfisken kommer fra Norge og at skrei-sesongen er kort.

Hver krone gir gevinst

- Det er tall som dette som gjør at skreien blir nominert til priser i Tyskland. Hver investerte krone for skreien har gitt gevinst og det legger juryen vekt på, sier Pettersen, som er svært spent dagen før dagen. Samtidig som hun gleder seg til neste skreisesong.

- For skreisesongen 2016 er én ting allerede klart – vi skal fortsette som før og fortelle skreiens fantastiske historie. Vi vet av erfaring at det gir gode resultater!

Artikkeltags