Skreisesongen 2021 har vært preget av koronapandemien på så mange måter. I tillegg til stengte restauranter, har reiserestriksjonene ført til at Sjømatrådet har måttet ta nye grep i PR-arbeidet.

– I år har vi ikke kunnet gjennomføre noen presseturer med utenlandske journalister til Lofoten. Likevel ser vi at det er stor interesse blant medier og bloggere for å skrive om skreien, og mediedekningen er faktisk større enn tidligere år, til tross for den krevende situasjonen, sier ansvarlig for internasjonal PR i Norges sjømatråd, Anette Grøttland Zimowski på hjemmesiden til sjømatrådet.

I Spania omtales den som den «ville og atletiske torsken som kommer hjem hvert år», i Tyskland som «gullet fra Lofoten» og i Frankrike som en «premium sesongvare».
– Det er ingen tvil om at skreien har fanget medias interesse i Europa også i år. Etter årets tre første måneder har vi registrert 22 innslag på TV og over 200 saker i aviser og magasiner om skreien i Tyskland. Det er flere enn på samme tid i fjor, sier Sjømatrådets utsending til Tyskland, Kristin Pettersen.