– Næringslivet vil beholde hurtigbåten

Kritisk: Styret i Vågan Næringsforening tok i et møte onsdag opp de foreslåtte kuttene i Nordlandsekspressen (NEX 2) mellom Svolvær og Bodø. F.v. styreleder Tor Henriksen, Espen Haugen, Remi Eilertsen, Eva-Mette Lundahl og Gundhild Laundal er klare i sin kritikk. De frykter også flere ikke har skjønt de negative konsekvensene av forslagene.Foto: Øystein Ingebrigtsen

Kritisk: Styret i Vågan Næringsforening tok i et møte onsdag opp de foreslåtte kuttene i Nordlandsekspressen (NEX 2) mellom Svolvær og Bodø. F.v. styreleder Tor Henriksen, Espen Haugen, Remi Eilertsen, Eva-Mette Lundahl og Gundhild Laundal er klare i sin kritikk. De frykter også flere ikke har skjønt de negative konsekvensene av forslagene.Foto: Øystein Ingebrigtsen

Artikkelen er over 2 år gammel

Vågan næringsforening sier et klart nei til kutt i hurtigbåt-tilbudet til og fra Lofoten.

DEL

Onsdag innkalte Vågan Næringsforening til et styremøte der forslaget om kutt av daglig hurtigbåt i vinterhalvåret samt ruteomleggingen på sommeren var tema.

– Næringslivet er opptatt av å beholde båten, det er særdeles viktig, slår styreleder Tor Henriksen fast og mener tilbudet må bestå som i dag med helårlig, daglig hurtigbåt til Lofoten.

Les også: Idretten frykter hurtigbåt-kutt: - Vi er ofte på tur og vi bruker båten! 

– Alternativet er fly

Fylkesrådet har lagt opp til at hurtigbåten kun skal gå til Svolvær fredag og tilbake til Bodø søndag i perioden oktober – april. Det har ført til mye uro, særlig knyttet til Skrova.

I tillegg har ruteendringene om sommeren mellom mai og september vakt reaksjoner. Her legger man blant annet opp til at hurtigbåten skal ankomme Bodø fra Svolvær først i 17-tida på ettermiddagen på ukedager.

– Dette er ikke bra. Det betyr at muligheten for å dra på møter i Bodø er borte, sier Henriksen og viser til at ruteopplegget vil føre til behov for en overnatting i Bodø før legetimer på sykehuset og andre møter i fylkeshovedstaden.

I dag muliggjør rutene dagsturer til Bodø fra Lofoten.

I et leserbrev fra næringsforeninga viser man til at dersom halvparten av de som i dag reiser med hurtigbåten skal over på fly vil det bety omkring 140 fulle fly hver vei mellom Bodø og Svolvær per år.

I debatten har flere pekt på at dagens flykapasitet allerede er sprengt og kan være dyrt.

– Vårt alternativ er fly. Skal man kjøre til Bodø tar det 5 timer og 30 minutt uten ventetid på ferga. Skal man ta buss vil det ta 7,5 time. Jeg har aldri hørt om noen som sier de skal ta buss til Bodø, sier Tor Henriksen videre.

– Møt på markeringene

Fylkestinget avgjør saken i sitt møte i Svolvær i neste uke.

– Vi kommer til å ha møter med både posisjonen og opposisjonen i forkant.

Henriksen sier også at det vil bli markeringer i forkant av fylkestingets behandling. Her ser man gjerne at mange møter.

– Vi oppfordrer næringslivet til å gjerne stille opp på markeringene som skal være. Det er bedre med 500 fra Vågan enn 50, slår han og styret fast.

Næringsforeningen frykter at flere ikke har skjønt konsekvensene, både med nye rutetider og kutt i avganger på vinter.

– Hamarøy og Steigen får en ekstra tur, men vi får et dårligere tilbud, sier Tor Henriksen.

Fakta

Fylkestinget vedtar over helga sitt nye samferdselskart. Her avgjøres det hvor og når hurtigbåter og ferger går i Nordland i framtida.

Forslagene om å kutte i vintertilbudet til og fra Lofoten med Nordlandsekspressen har vakt stor uro. I perioden oktober – april vil båten kun gå til Svolvær/Skrova fredag og tilbake til Bodø søndag.

Samferdselskomiteen til fylket skal i helga på befaring i Skrova. Fylkestingets flertall utgjøres av partiene Ap, SV, Sp og KrF.

Les også: Vestvågøy-ordføreren stiller seg bak kravene fra Vågan

Les også: Fullsatt folkemøte i Skrova: – Hurtigbåten skal bestå!

Les også: – Vi tar med oss alle innspillene og ingenting er avgjort i hurtigbåtsaken

Les også: – Hele Lofoten vil tape på kutt av hurtigbåt 

Artikkeltags