MF Røst må på verksted

Dykkere fra redningsselskapet sjekker propellen til MF Røst mandag kveld.

Dykkere fra redningsselskapet sjekker propellen til MF Røst mandag kveld. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Torghatten Nord har en dårlig og en god nyhet for brukere av Skutviksambandet.

DEL

Den dårlige nyheten er at MF Røst har fått en feil som er såpass alvorlig at ferga på tas opp i dokk eller slipp. Den gode nyheten er at erstatningsferga har større kapasitet enn MF Røst.

Mandag måtte MF Røst tas ut av trafikk og dykkere fra redningsskøyta Sundt Flyer gikk ned for å sjekke om båten hadde fått noe på propellen . Det viste seg etterhvert at det er en lekkasje som har oppstått.

- Ingen av de lokale verkstedene tilgjengelig kapasitet til å ta inn MF Røst nå, så vi venter på bekreftelse fra et verksted lengre sør i landet, sier driftssjef Petter Sundbakk som foreløpig ikke kan si noe sikkert om når ferga er på plass i vanlig drift igjen.

MF Hamarøy på plass i Svolvær. I bakgrunnen ligger MF Røst og venter på verkstedplass.

MF Hamarøy på plass i Svolvær. I bakgrunnen ligger MF Røst og venter på verkstedplass. Foto:

Det han imidlertid kan forsikre om, er at MF Hamarøy skal gå som erstatningsferge. Ferga hentes fra C-ruta på sambandet Lødingen - Bognes.

-Situasjonen er så klart ikke ideell, men i sommer har vi alt av tilgjengelig materiell i bruk, så vi måtte gjøre ei prioritering, og ut fra en helhetsvurdering vurderte vi C-ruta som minst viktig, sier Sundbakk.

MF Hamarøy har større kapasitet enn MF Røst.

Ettersom det er ulike kvalifikasjonskrav for mannskapene på fartøyene, er det mulig at siste tur fra Svolvær i kveld kl. 2220 må innstilles.

- Vi jobber med saken og forsøker å unngå flere innstillinger, sier Sundbakk.



Selskapet vil komme tilbake med informasjon om dette på sine nettsider.

Artikkeltags