Gå til sidens hovedinnhold

Slår alarm om dagligvarebransjen: – Fryktkultur hvor folk er redde for å snakke

Et samlet storting mener dagligvarebransjen er preget av frykt og usikkerhet.

Nettavisen: I en ny stortingsmelding har politikerne behandlet konkurranse og samarbeid i dagligvarebransjen. Det har flere ganger vært problematisert at bransjen i praksis styres av de tre store kjedene Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, som nylig ble ilagt enorme milliardbøter for prissamarbeid.

Dagligvarebransjen er enorm, og hele matindustrien omsetter totalt for 300 milliarder kroner i året.

Press, frykt og sanksjoner

Leverandørene opplever å bli presset, spesielt knyttet til det som kalles «egne merkevarer», nemlig merkevarer produsert av kjedene selv. Som for eksempel First Price og Eldorado. I mange tilfeller har de tatt over store deler av utvalget for forbrukerne. Det rammer lokale bedrifter, gründere og leverandører som er i hard konkurranse om butikkhylleplassen.

I arbeidet med stortingsmeldingen har det vært vanskelig å få fakta på bordet, og folk som vil åpent snakk om forholdene i dagligvarebransjen.

– Det er mye frykt og usikkerhet mellom aktørene. Komiteen understreker at det er krevende konkurranseforhold i de ulike leddene i verdikjeden, og at en konsentrasjon av markedsmakt i dagligvareleddet er særlig tydelig, står det i meldingen fra en samlet næringskomité på Stortinget.

I et innlegg i Nationen skriver Sp-politiker og leder av næringskomiteen, Geir Pollestad, at «Det mest oppsiktsvekkende for min del i arbeidet med denne meldingen er den fryktkulturen som er i bransjen. Jeg har møtt folk som er redde for å prate om hva de har opplevd i møte med kjedene».

En spesiell bekymring Stortinget har er at dagligvarekjedene tar over infrastrukturen i bransjen. I Norge står noen få selskaper for distribusjonen av det meste av varer til butikkene.

Mye makt på få hender

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er bekymret, og er glad for at også politikerne har fått opp øynene for problemene i bransjen.

– Vi vet at det er mange leverandører som ikke vil snakke høyt om utfordringene de opplever i bransjen, i frykt for konsekvenser og sanksjoner. Derfor er det et svært viktig skritt at politikerne i denne meldingen anerkjenner det skjeve maktforholdet, sier kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i DLF.

DLF etterlyser en kraftig opprydning i norsk dagligvare.

– En samlet komité skriver «at kjedemakten er i strid med den norske samfunnsmodellen fordi så mye makt er samlet på så få hender», nemlig de tre kjedene. En opprydning i dagligvaremarkedet for å rydde opp i konkurranseforholdene er derfor viktig og riktig, sier hun til Nettavisen.

Kommentarer til denne saken