Storøvelse i Sørdaltunnelen tirsdag

Buss med 30 passasjerer veltet inne i Sørdaltunnelen var øvelses-scenariet tirsdag.

Buss med 30 passasjerer veltet inne i Sørdaltunnelen var øvelses-scenariet tirsdag. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Ei bussulykke med 30 passasjerer inne i en buss som er veltet på siden var øvelsescenariet tirsdag langt inne i Sørdaltunnelen på Lofast.

DEL

Denne lange tunnelen på 6,4 kilometer er den lengste på E10 i Lofast-sambandet, og ei ulykke der er det Vågan brannvesen og Sortland brannvesen som skal håndtere.

Men denne gangen deltok også mannskaper fra Lødingen brannvesen og Kvæfjord brannvesen, da disse skal assistere ved behov for hjelp under en krisesituasjon.

Det er Statens vegvesen som er eier og ansvarlig for sikkerheten i Sørdaltunnelen, og som derfor var formell arrangør av storøvelsen.

Stengt tunnel

Sist tirsdag fra kl. 17.15 til 20.00 stengte man dermed tunnelen for all ordinær trafikk for å øve på å redde folk og verdier inne i denne oversjøiske tunnelen.

– Å øve, og lære av det som foregår under en slik øvelse er veldig viktig, og selvsagt helst trene før ei ulykke skjer. Det var bakgrunnen for at vi hadde storøvelsen sist tirsdag, sier brannbefal og observatør Terje Olsen i Vågan brannvesen til Lofotposten.


Øvelse gjør mester, før en ekte aksjon oppstår i Sørdaltunnelen med sin lengde på 6,4 km.

Øvelse gjør mester, før en ekte aksjon oppstår i Sørdaltunnelen med sin lengde på 6,4 km. Foto:

Han sier at øvelsen var godt varslet på forhånd, og at stengningen var uproblematisk.

Man satte i tillegg ut trafikkvakter både ved innkjøringen til Sløverfjordtunnelen ved Fiskebøl i Hadsel kommune og i Sørdalen-krysset i Kvæfjord kommune. Alle som ikke kunne utsette turen til eller fra Lofoten etter at tunnelen åpnet igjen om kvelden, fikk dermed varsling av vaktene om å kjøre via Vesterålen og bruke fergesambandet Melbu-Fiskebøl. Slik sett ble det ingen bomtur og venting i timevis for noen foran innkjøringen til Sørdaltunnelen.

Storøvelse

I alt var rundt 40 redningsmannskaper i sving med å redde passasjerene (markørene) ut fra den velta bussen inne i tunnelen, og man brukte også litt røyk bare for å stresse markører og mannskaper litt, men ikke bruk av åpen ild denne gangen, sier Olsen.

Han sier øvelsen gikk etter planen, og at man i ettertid vil få en rapport.

Totalt var 40 redningsmannskaper i aksjon under storøvelsen tirsdag.

Totalt var 40 redningsmannskaper i aksjon under storøvelsen tirsdag. Foto:


Fire brannvesen

Øvelsens primære formål var også å samordne aksjonen med fire brannvesen, vegvesenet og aktuelle etater i de nærliggende kommunene, noe som er viktig i slike akutte krisesituasjoner.

Det er Vågan brannvesen og Sortland brannvesen som alt etter hvilken side man må gå inn i tunnelene på, er ansvarlige for redningsoppdrag i alle Lofast-tunnelene. Dette har å gjøre med praktisk utrykningstid og geografisk beliggenhet i forhold til innsatsstedene spesielt ved reell brann og røykutvikling.

Det er krevende samordning i lett røykfylt tunnel å redde mennesker som både er skadde, og i sjokk.

Det er krevende samordning i lett røykfylt tunnel å redde mennesker som både er skadde, og i sjokk. Foto:

Artikkeltags