Gå til sidens hovedinnhold

Ungdommens tips mot kroppspress: – Man blir jo provosert!

Artikkelen er over 3 år gammel

Barne- og likestillingsministeren ønsker seg retningslinjer for å hindre kroppspress i sosiale medier. Elvene på Aust-Lofoten videregående skole har flere tips.

– Man blir jo provosert, sier Amalie Amundsen (17).

Hun forteller om kroppspresset de opplever fra såkalte influencere (påvirkere) på nett. De andre rundt bordet er enige. Her sitter Kristine Ringlund (18), Nora Borchgrevink (18), Anette Johnsen (18) og Ingvild Fagerlid (18).

– At man i det hele tatt kommer på tanken om å fylle i leppene, og skal se ut på en viss måte, kommer av at noen har promotert det, forklarer Kristine.

18-åringen mener selv hun er mindre påvirkelig nå enn da hun var 13 år.

– Jeg klarer å reflektere på det jeg leser, sier hun.

- Bør legge ut farene

Det er ikke uvanlig at bloggere eller personer med mange følgere på Instagram deler rabattkoder og promoterer varer. Mye av dette er knyttet til utseende. Ungdommene i Svolvær har flere ideer som kan redusere kroppspresset.

– Mye handler om bevissthet. For eksempel at bloggere ikke skal gi ut rabatter på alt mulig. Fordi mange som leser blogger er unge og lett påvirkelige, mener Nora.

– Bloggere bør legge ut farene ved produktet også. Slik at de ikke bare gir positiv omtale hele tiden, foreslår Anette.

– Dessuten ligger det like mye ansvar hos dem rabattene kommer fra. Det er jo de som gir ut rabattkoden, via bloggere som når ut til flere, sier Kristine.

– Høyere aldersgrense på utførelse av kosmetiske inngrep kunne også vært lurt, legger Anette til.

Mer informasjon i skolen og veiledning av foreldre om sosiale medier, ulike merkeordninger og større ansvarliggjøring av annonsørene, var tiltak som ble foreslått på et rundebordsmøte tidligere i mai. Barneminister Linda Hofstad Helleland og eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen inviterte influencere, annonsører, bransjeorganisasjoner, forskere, tilsynsmyndigheter og ungdom for å diskutere uheldig påvirkning i sosiale medier.

Reagerer på forespørsel

Den siste uken har et svensk influencerbyrå sendt e-post til flere kjente navn på sosiale medier. Blant dem er programleder og designer Jenny Skavlan (375 000 følgere på Instagram) og popartist Julie Bergan (197 000 følgere på Instagram). I mailen spør byrået om kjendisene kunne tenke seg å være samarbeidspartnere og utføre diverse behandlinger som Botox og brystoperasjoner. Dette har mottakerne av mailen reagert negativt på.

– Det er ikke bra at det sendes rundt slike mailer, mener jentene.

– Men det er bra de svarer på mailen. Det er også bra de legger det ut og forteller at dette ikke er noe de vil promotere, sier Kristine.

Håp for framtiden

Alle som legger ut reklame i sosiale medier skal merke dette. Det er blitt bedre og mer fokus på merking av sponsing, mener jentene.

– Det har tatt en vending der, folk har fått opp øynene, forteller de.

De mener det finnes håp for framtiden.

– Bloggere blitt flinkere å legge vekt på det naturlige, mener Anette.

Samtidig er de glad det finnes noen reaksjoner influencere kan få. Forbrukertilsynet kan gi forbud, påbud, tvangsmulkt eller gebyr dersom markedsføringsloven ikke overholdes.

– Folk skal få gjøre det de vil, det er en del av det. På en annen side så skal man ikke påvirke noen, sier Amalie.

Kommentarer til denne saken