Lokale fiskere støtter havaristen

Rydd opp: Gunnar Olsen, Hans Nybakk og Jan Erik Selnes i Stamsund båtforening, mener det bare er flaks at ikke flere båter har gått seg fast på bunnfyllingen bak dem. Fyllingen, som i 2011 var ment å bli en molo. Foto: Lise Fagerbakk

Rydd opp: Gunnar Olsen, Hans Nybakk og Jan Erik Selnes i Stamsund båtforening, mener det bare er flaks at ikke flere båter har gått seg fast på bunnfyllingen bak dem. Fyllingen, som i 2011 var ment å bli en molo. Foto: Lise Fagerbakk

Artikkelen er over 2 år gammel

Fiskere og fritidsbåtfolk i Stamsund mener bunnfyllingen i Buøyhamn er en felle, og har bare gått og ventet på at noen skulle grunnstøte.

DEL

Stamsund båtforening og lokale fiskere, har i mange tatt kontakt med både Kystverket og Vestvågøy kommune om havneforholdene i Stamsund. Blant utfordringene; innseilinga til Buøyhamn, hvor bunnfyllinga som i 2011 skulle bli en molo, fortsetter å skape problemer.

22. juni grunnstøtte Børje Møster ytterst på fyllingen, da kartet viste god nok dybde.

Båtforeningen har bare gått og ventet på at noe slikt skulle skje.

– Det er flere som har gått over fyllingen. Store skøyter. Men de har hatt flaks og gått over på flo. Slik at de har berget seg, sier Jan Erik Selnes, leder i båtforeningen.

Les om hendelsen her: Børje gikk på grunn i påbegynt molo. - Din egen feil, mener Kystverket

– Gi ham erstatning

Hans Nybakk mener Møster har et poeng.

–Sjøkartet viste at det var dypt nok. Hadde han oppdatert kart da han reiste ut i vår, er det ikke vanlig at fritidsbåter oppdaterer så ofte, sier Hans Nybakk.

Båtfolket er unisone i sin støtte til Møster, og mener det er på høy tid at kommunen og Kystverket rydder opp.

Det vil etter deres mening bety at de fullfører moloen, fjerner jernstøtten nærmest land, og erstatter skadene Møster fikk på seilbåten sin.

Noe Møster selv har sagt han kommer til å be om: Vil kreve erstatning etter grunnstøting

– Rydd opp

– Den gamle støtten viste den gamle leia, og skulle ha vært fjernet. Den forvirrer mer enn den opplyser, sier Selnes.

Det er ikke alt.

– Det går en blank sektor på hver side av Gåsbøen (steinstøtte ved innseilinga red.anm.). Det Kystverket har gjort, er at de bare har smalnet den inn mot sør og nærmest bunnfyllingen. Det er blitt alt for trang, og da er det lett å gjøre en brøler. Særlig fordi den gamle jernstøtten fortsatt står der, sier Nybakk.

Han forteller at han vært fisker i 45 år. Men å få myndigheter til å lytte til dem. Det er ikke lett.

Båtforeningen har selv store utfordringer med fyllingen, da den bidrar til adskillig mer drag i havna. Både i 2016 og i år har de måtte bytte ut flyteelementer i båthavna.

– De var utslitte, forteller Selnes.

Slikt koster.

Samtidig har båtforeningen tilbudt kommunen 750.000 kroner for å fullføre moloen.

Saken skulle første gang opp i februar 2015.

Deretter høsten 2015.

– Tidligere i år fikk vi et brev om at saken skulle opp til politisk behandling før sommerferien. Nå sies det at saken kommer til høsten, sier Selnes.

Båtførers ansvar

Havnesjef Ann-Helen Ernstsen i Vestvågøy kommune, har tidligere uttalt at det kommer en sak over sommeren.

Både Ernstsen og Kystverket mener grunnstøtingen er båtførers ansvar, men sier de vil se på om merkingen bør endres for å hindre at noe lignende skjer igjen. I et brev fra Kystverket til Møster, datert 28. juni, understreker Kystverket sin holdning i saken.

– Navigatoren valgte å seile på innersiden av rød stake, det vil si inn mot faren som staken skjermer for.

Fyllingen har ligget under havoverflaten siden 2011. Kartverket la hindringen inn i sjøkartet 9. juni 2017. Den røde flytestaken som markerer enden på fyllingen, ble lagt inn i sjøkartet 30. juni 2017.

Men kartverket mener sikten var så god på tidspunktet for hendelsen, og vurderes derfor ikke som avgjørende for saken.

Artikkeltags