Hålogalandsveien nærmer seg byggestart: - Nord-Norges største infrastrukturprosjekt noensinne

Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland.

Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland. Foto:

Statens vegvesen regner med å kunne starte byggingen av Hålogalandsveien i første del av 2021. Det skal gi også Lofoten kortere vei til Evenes.

DEL

Hålogalandsvegen blir Nord-Norges største infrastrukturprosjekt noensinne, og framdriften går som planlagt i planleggingen. Når finansieringen kommer på plass, kan Statens vegvesen lyse ut prosjektet.

Det melder vegvesenet i en pressemelding.

– Vi jobber intensivt med konkurransegrunnlaget og kommer til å ha dette ferdig før vi tar juleferie. Vi kan lyse ut når vi får finansiering, men Stortinget bestemmer når dette kan skje, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region nord.

Hålogalandsveien skal redusere reisetiden mellom Sortland, Harstad og Evenes. Det betyr også kortere kjøretid for lofotinger som ferdes til og fra Evenes.

Det er satt av 8,7 mrd. kroner i Nasjonal transportplan (NTP) til dette prosjektet, dersom Stortinget bevilger denne finansieringen kan prosjektet lyses ut tidlig 2020, noe som igjen gir mulig byggestart i første halvdel av 2021.

Veien skal bygges som et offentlig-privat samarbeidsprosjekt, et såkalt OPS-prosjekt, der ett selskap vil få oppdraget. Totalt skal 90 kilometer vei oppgraderes, 30 kilometer legges i ny trasé og 30 kilometer i tunnel.

Samtidig med at det jobbes med konkurransegrunnlaget, vil det i 2019/2020 skje en del forberedende arbeid i felten, både i forbindelse med kulturminneundersøkelser og flytting av kraftlinjer, opplyser vegvesenet.

Arbeidet med å kjøpe grunn (grunnerverv) er også satt i gang, og vil pågå ut 2020/21.

Les også: Staten må nøste opp i omfattende vei-kabal: - Storflyplass på Skagen vil kreve tunnel under Hadselfjorden

Artikkeltags