Ifinnmark: – Vi setter pris på at folk finner gode løsninger når slike ting inntreffer. Og vi ønsker å ha en god dialog med kundene i en supervanskelig situasjon. Mange strandet på ulike reisemål og det var ekstremt vanskelig å finne alternative reisemåter for å komme seg hjem, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til DinSide.

– SAS har valgt å dekke bruktbilkjøpet til mannen samt bensin til reisen i sin helhet. Pengene er allerede overført til flypassasjeren som endte som bilist, bekrefter Tonje Sund.

Kjørte 1900 km

«Pga pilotstreik ble bilen kjøpt i Kirkenes og kjørt til Gardermoen. Fungerte perfekt. Bilen er nylig EU-godkjent.»

Slik lød annonsen Magne Kaspersen fra Hvaler la ut på Finn.no. For mannen fra Bærum var ikke alene om å kjøpe bil og kjøre sørover under flystreiken.

Overfor Fredrikstad Blad kunne det kreative ekteparet Magne og Kaspersen fra Hvaler fortelle at mange ulike løsninger ble vurdert da ferien i Øst-Finnmark begynte å gå mot sin slutt.

Å bli kjørt til Ivalo i Finland og ta tog hjem via Helsinki, velge andre flyselskaper, buss fra Alta, Hurtigruta fra Kirkenes, tog fra Bodø, leiebil, eller rett og slett ta bobilene sørover.

– Men alle disse løsningene var enten fryktelig dyre, eller så var det umulig å oppdrive plasser.

Så kom alternativet med å rett og slett kjøpe en bil opp:

– Han vi leide bobilene av hadde heldigvis noen kontakter, så denne bilen kjøpte vi for cirka 20.000 kroner av en bilmekaniker. Den fungerer utmerket, sier Kaspersen til FB.

Levert inn krav

Overfor iFinnmark kan Kaspersen fortelle at han nylig har innlevert krav til SAS, og at han fortsatt venter på svar.

– Vi har levert inn et krav til SAS på en syv-åtte tusen, sier han.

Bilen ble kjøpt for 17.000 kroner og solgt til samme pris. Kravet til flyselskapet består derfor kun av utgifter til drivstoff og overnatting.

– Om vi får noe eller ikke er usikkert, men vi håper jo på det, sier han.

Kaspersen forteller at de kjørte nedover Finland via Rovaniemi, og overnattet en natt i Nord-Sverige og en natt i Trysil.

Han forklarer at kjøpet ble unnagjort i en hattefokk. De var derfor usikre på hva de egentlig hadde kjøpt.

– Bilen var fra 2003, men vi var veldig godt fornøyd. Vi oppdaget etter 25 mil at vi hadde cruisekontroll, og etter 40 at det var aircondition. Så det var jo bra, humrer Kaspersen.

– Stemmer den gamle myten om at bilmekanikere kjører gamle vrak?

– Det kan hende, humrer han.

– Men denne karen hadde gjort en god jobb. Han hadde holdt bilen veldig godt i stand, fastslår Magne Kaspersen.

Dette har du krav på

Blir flyet innstilt, uansett tid i forveien, så skal flyselskapet ifølge Din Side tilby følgende tre alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
  • Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
  • Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.