Én stor flyplass i Lofoten eller to små?

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det prates og skrives mye om stor flyplass på Leknes og ny E10 nu, og enkelte er overbegeistret, noen er mer nøkterne, og andre er i mot.

Har vi egentlig behov for dette?

Hvor mange år vil det ta før de 6,4 milliardene er bevilget, og alt er bygget? Kanskje når alt er ferdig så går det elektriske fly fra Leknes og Svolvær til Bodø?

Vi har i dag to flyplasser som fungerer svært godt, med veldig god regularitet. Vi kan reise til Bodø og hjem igjen flere ganger daglig.


Fordeler med 1 stor flyplass:

1. Vi kan reise til Oslo uten å bytte fly.

2. Osloturen blir billigere.


Direkte fly til andre steder kan vi ikke regne med.


Fordeler med 2 små flyplasser som vi har i dag:

1. De ligger der og kan brukes mange ganger daglig. Vi kommer oss til stamflyplass og videre, både nordover og sørover.

2. Ikke mer dyrka jord under asfalt.

3. Ikke mer støy enn vi har idag.

4. Ikke ødeleggelse av boligeiendommer.

5. Leknes flyplass kan forlenges med ca. 400 meter uten å legge dyrka jord under asfalt. (Hvis det viser seg å bli behov for det.)


En stor flyplass vi kreve 300 mål jordbruksjord under asfalt, 300 mål av Vestvågøyas beste jordbruksjord, ødelagt for alltid! Myr tillates ikke å dyrkes opp til erstatning for det som er ødelagt.

26 eiendommer med 895 mål jord blir berørt. 30 mål boligeiendommer. 36 boliger i gul støysone. Den flystøyen som er på Leknes og omegn i dag er til å leve med. Det blir noe annet med store jetfly.

Hvor mange personer reiser daglig fra Leknes og Svolvær til Oslo?

Ifølge SAS er trafikkgrunnlaget "ganske svakt," "med store svingninger." "Det er også viktig å operere med flytyper som samsvarer best med etterspørselen." SAS anmoder også om "realisme i forhold til trafikkgrunnlaget."

NHO Luftfart er skeptiske til om passasjergrunnlaget er godt nok.


Turisme:

Turisttrykket er pr. i dag ganske stort, spesielt ute i naturen om sommeren. Ønsker vi det enda større? Ønsker vi et Lofoten som det nye Gran Kanaria? De turistene som vil til Lofoten kommer seg hit allerede i dag.

Når det gjelder Europavei 10, så trenges det sårt til en del forbedring, med eller uten stor flyplass:

For å begynne i vest: Vei/bru over Kilanpollen. Vei fra toppen av Sjurbakken til Limstrandkrysset. (90 km fartsgrense på et stykke vei på Vestvågøya er ikke fornuftig, når det ble for dyrt med 90 km fra Fiskebøl til Gullesfjordbotn.) Ny tunnell fra Rækvika gjennom Børvågaksla. Svingene, bakken og tunnellen som er idag, er en flaskehals. Tunnell fra Lyngvær til Hopsmarka. Da er en god del av innkortinga i tid mellom Leknes og Svolvær allerede foretatt.

Når alt dette er ferdig, kan vi bygge vei med tunnell fra Kanstadbotn til Fiskfjorden.

Så her er nok av prosjekter å bruke penger på, selv om vi ikke bruker 6,4 milliarder ++ på stor flyplass og 90 km vei et stykke på Vestvågøya!

Artikkeltags