Kystvakten med russisk tråler på slep

Den russiske tråleren Swvryba-1, har motorproblemer og må slepes inn til land. Foto: KV Sortland

Den russiske tråleren Swvryba-1, har motorproblemer og må slepes inn til land. Foto: KV Sortland

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

En russisk tråler med 36 personer ombord, fikk mandag morgen problemer med motoren utenfor Vesterålsbanken. KV "Sortland" var ifølge kommandørkaptein Steve Olsen i Kystvakten, på patrulje i området, og kom raskt havaristen til unnsetning.

- KV "Sortland" fikk melding om at de hadde problemer klokken 05 mandag morgen. De satte kursen mot havaristen og var fremme rundt klokken 07.30. Tråleren hadde fått trålen i propellen og lå hjelpeløs i orkan 45 nautirske mil vest av Lofoten, forteller Olsen.

Han sier bølgehøyden da ble anslått å være ti meter.

- Vi klargjorde for slep inn til smulere farvann inne på Hadselfjorden, sier Olsen til Lofotposten.

Mannskapet ombord kystvaktskipet fikk en stri jobb med å feste slepet.

- De måtte bryte av første oppløp grunnet en trålpose i sjøen rett foran baugen på KV "Sortland". Tråleren hadde da fått et par store sjøer som brøt over hele dekket, og han hadde mistet trålutstyr som var oppbevart oppe på galgen, forteller Olsen.

Slepet ble satt etter andre forsøk, og slepingen begynte klokken 09.10.

- Grunnet høy sjø sleper vi fartøyet med 5,5 knop. Vi planlegger å være i Hadselfjorden rundt klokken 19 mandag kveld, sier han.

Det er grov sjø og orkan i vindkastene i området, og Hovedredningssentralen Nord-Norge (HRS), ser ifølge Olsen på muligheten for at en redningsskøyte kan overta slepet når de nærmer seg land.

- Vi har redningsskøyter i området som kan bistå fartøyet både med dykking og slep og buksering inn til kai. Det blir opp til kapteinen å vurdere hvilken bistand de trenger, sier Olsen.

HRS fikk melding fra båten klokken 04.40. Det skriver Avisa Nordland.

- De hadde fått trålen i propellen, og hadde dermed mistet framdriften, sier redningsleder Thor Eirik Torkildsen til an.no.

Olsen er fornøyd med mannskapet ombord KV "Sortland".

- Utfordringen med oppdraget var mye vind og høy sjø. I slike situasjoner er det godt med gode manøvreringsegenskaper på skipet. Men det viktigste er at alt mannskap er øvet og trenet for slike operasjoner. Mannskapet har i natt vist at øving og trening på slike situasjoner gir resultater, sier kommandørkapteinen.

Fakta

KV "Sortland" er et skip i Barentshavklassen, og ble levert Kystvakten 14. juli 2010.

Skipet ble døpt på Sortland 21. august samme år, av gudmor Hill-Marta Solberg, fylkesmann i Nordland.

Kystvakten drifter inklusive KV "Sortland", 14 fartøy i indre- og ytre kystvakt. De to andre fartøyene i Barentshavklassen, KV "Barentshav" og KV "Bergen", er lokalisert henholdsvis til Kystskvadron Sør og Kystskvadron Nord.

KV "Sortland" er 93 meter lang, og 16,6 meter bred. Den har en bruttotonnasje på 4.025 tonn og kan gå i 20 knops fart.

Artikkeltags