Gå til sidens hovedinnhold

Lofotreklame for 1,5 millioner

Artikkelen er over 5 år gammel

– Fordi det er Lonely Planet gir det slik tyngde og troverdighet samt enorm markedsføringsverdi.

Daglig leder Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten er jublende glad. Lonely Planet er ansett som ett av verdens beste reiselivsmagasin.

Les også

Italiensk journalist om Lofoten: Atmosfære av ekte luksus

– De er World Wide og bruker hele 12 sider på Lofoten. Hvor mye dette er verdt er vanskelig å anslå. Med 50.000 månedlige lesere blir dette stort. Vi har en mal vi bruker for å beregne markedsføringsverdien av slike reportasjer. Her snakker vi om sannsynligvis om millioner. Og nesten viktigst av alt, reportasjen har vinterfokus, som inngår i vår mangeårige satsing på vinterturisme i Lofoten. 12 sider i Lonely Planet sier også noe om slagkraften til Lofoten. Tross vår vanskelige tilgjengelighet vokser reiselivet på vinteren. Vi ønsker å sammenligne oss med Tromsø. Men det blir vanskelig. Vinterturistene til Tromsø kan fly og lande rett i opplevelsen. Det er vanskeligere å ta seg til Lofoten. Men folk har bestemt seg. De har valgt Lofoten og tross vanskelig tilgjengelighet kommer de i større og større antall for hver vintersesong, sier Dryer, som gleder seg til effekten av 12 sider lofotreportasje i Lonely Planet som allerede er i salg i butikkene.

Viktig jobb

En av de viktigste jobbene Destination Lofoten gjør er presseturer. Disse blir i all hovedsak gjort som spleiselag mellom de ulike reiselivsaktørene som involveres.

– Jeg vet ikke hvor mange slike turer Kristian (Nashoug) har gjort i år, men han gjør en formidabel innsats. Vi får svært mye god, verdifull og troverdig markedsføring av forholdsvis liten økonomisk innsats fra vår side, i og med modellen med spleiselag, sier Dreyer.

 

Så langt i år har Destination Lofoten gjennomført over 40 presse og visningsturer, opplyser Nashoug.

– Prosessen med de enkelte turene varierer sterkt. Noen av programmene starter vi å forberede et helt år i forveien. Det er klart at når vi får henvendelse med Lonely Planet som gjest kaster vi det vi har i hendene, og gir oppdraget vår største oppmerksomhet, sier Kristian Nashoug.

Denne henvendelsen kom via Innovasjon Norge og Nord-Norsk reiseliv som siler og plukker ut de seriøse aktørene som ber om presseturer.

– Denne visningsturen som nå har resultert i fantastiske 12 sider reportasje i Lonely Planet, ble gjennomført i februar i år. Fokus var nordlys og skreifiske. Til tross for at uvær gjorde det vanskelig med gjennomføring av begge temaene, ble det nok bilder til 12 siders reportasje, sier Kristian Nashaug.

 

1,5 millioner

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge sier denne omtalen har betydelig verdi fra en av topp tre reiselivsmagasin i verden.

-12 sider er bare helt utrolig. Vi har beregnet at vi måtte ha betalt 1,5 millioner i annonser om vi skulle brukt like mye plass. Det er for reportasjen alene. I tillegg kommer verdien av førstesiden hvor bildet fra Lofoten dekker hele forsiden. Verdien av det er umulig å fastslå. I tillegg bli ikke dette oppfattet som bare skryt av Lofoten, men en artikkel fra et reiselivsmagasin med høy troverdighet. En slik reportasje vil ha stor betydning for reiselivet i hele Nord-Norge. Sammenligner man med egenproduserte helsides annonser, vil derimot en slik redaksjonell omtale gi mye større troverdighet, fastslår Tuftin.

 

Det er gjennom Innovasjon Norge og Nord- Norsk reiseliv i hovedsak Destination Lofoten blir forespurt om å gjennomføre slike presse og visningsturer.

– Vi bruker noe penger på disse turene. Men kunne aldri gjennomført dette uten samarbeid med næringen selv. Både Nord-Norsk Reiseliv og Destination Lofoten deltar aktivt. I tillegg stiller flyselskapene, transportører, overnattingsbedrifter, servingssteder og aktivitetsaktører opp med bidrag for å gjennomføre turene. Dette er uvurderlige bidrag fra næringen selv. Man bør være oppmerksom på at vi er kun tilretteleggere. Vi har ingen innvirkning på det redaksjonelle produktet. Det er journalistenes egne opplevelser som kommer til uttrykk, sier Tuftin.

– De samme magasinene gjennomfører troverdige rangeringer av steder som er flotteste, beste reiseopplevelse osv. En slik reportasje vil kunne gi Lofoten nok en gang plass i en slik kåring. Det vil tiden vise, sier Tuftin.

 

Det er ikke første gang Lofoten blir omtalt med omfattende artikler i reiselivsmagasin eller tv-reportasjer. På NRK går et program i disse dager som heter Lofotsprell med Wegge-brødrene. Forleden ble en unik film av skikjøring ned fjellsiden badet i grønt nordlys vist. Dette sier Kristian Nashoug kan fritte det norske publikum til å oppleve nordlyset i Lofoten.

Presseturene krever ofte omfattende forberedelser og gode detaljerte tidsplaner. Gjennom år har reiselivet lært at dette spleiselaget gir effekt. Et eksempel er Ola Skjeseth på Svinøya Rorbuer, som forklarte det slik for mange år siden:

 

– I begynnelsen var jeg lei alle henvendelsene fra Destination Lofoten om å stille opp med gratis mat og overnatting til slike presse- og visningsturer. Men etter kort tid våknet jeg. For da hadde jeg registrert den eventyrlige markedsføringsverdien dette hadde. Ikke bare for reiselivet i Lofoten, men spesifikt for Svinøya Rorbuer. For oss var dette rimelig markedsføring med god effekt, sa Ola Skjeseth den gang, og han har samme oppfatning i dag.

– Det er viktig for næringen at vi deltar. Nå er vi også eneste bedrift i nord som er med i vintersatstingen til Innovasjon Norge. Det koster ganske mye, men det gir også blant annet slike besøk som Lonely Planet sin visningstur i februar, sier Ola Skjeseth.

Presstur for Lonely Planet

Her er programmet Destination Lofoten sydde sammen for Lonely Planet, med avreise Heathrow klokken 10.20 mandag 16. februar:

Ankomst Svolvær 17.56, innsjekk Svinøya Rorbuer, med middag og nordlyssafari sent på kvelden.

17. februar: Båttur med «Orca» til Trollfjord, med fiske og ørnesafari. Deretter besøk i Henningsvær og Engelskmannsbrygga. Innsjekk Lofoten Arctic Hotel med middag på Fiskekrogen.

18. februar: Fotosafari i Rib med Lofoten Opplevelser til fiskefeltene utenfor Henningsvær. Lunsj på Klatrekafeen. Biltur til Gimsøya for ny fotosafari. Deretter Unstad Arctic Surf, med middag og utendørs jacuzzi under stjernehimmelen med forhåpentligvis nordlys og deretter avsluttende sauna.

 

19. februar: Foto og intervju av surfere på Unstad. Besøk av Mærvoll og Haukland for landskapsfotografering. Besøk på Vikingmuseet og deretter innsjekking på Mortsund med middag på kvelden.

20. februar: Biltur til Flakstad med besøk i kirka og deretter Nusfjord med innsjekking og middag. Nordlysobservasjon på egen hånd.

21. Februar: Kjøretur til Lofotens ende Å, med museumsbesøk og fotografering i området rundt Reine. Innsjekk Reine Rorbuer med middag på Gammelbua. Nordlystur med Reine Adventure.

22. februar: Fisketur med Aqua Lofoten ut fra Reine med avsluttende lunsj hos Anita Gylseth på Sakrisøy.

23. februar: Retur til Svolvær med flyavgang kl. 11.00. Ankomst Heathrow 16.25

Kommentarer til denne saken