Flyekspeditør Lena får ros for innsatsen da passasjer fikk dødsbudskap på flyplassen

Flyekspeditør Lena Petersen hos Widerøe i Svolvær får ros etter at hun tok seg av en passasjer som fikk dødsbudskap da hun sto i sikkerhetskontrollen. - Klart vi skal hjelpe så godt vi kan når noe slikt skjer, sier hun.

Flyekspeditør Lena Petersen hos Widerøe i Svolvær får ros etter at hun tok seg av en passasjer som fikk dødsbudskap da hun sto i sikkerhetskontrollen. - Klart vi skal hjelpe så godt vi kan når noe slikt skjer, sier hun. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

De ansatte ved Svolvær lufthavn får hjertelig ros fra passasjer.

DEL

Jorid Torkildsen fra Mo hadde vært i Lofoten for å besøke sin mor og da hun tirsdag skulle gå på flyet hjem, fikk hun en trist telefonoppringning: Mor var død.

– Å få en sånn beskjed etter at jeg nettopp hadde vært hos henne, ja, jeg var fortvilet og brøt litt sammen, forteller Torkildsen.

Før hun kom til Lofoten hadde hun en del styr med å finne seg et ledig hotellrom, og tanken på å ikke finne et sted å bo dukket kjapt opp i tillegg til den plutselige sorgen.

– Å reise hjem var ikke et alternativ, men jeg visste jo at jeg ikke ville finne et nytt hotellrom, husker Torkildsen om de hektiske minuttene i sikkerhetskontrollen.

Les også: Av 82 kandidater ble Leknes-butikken hedret med serviceprisen

-Hun var fortvilet

Flyet var på vei til å lande og aktiviteten var stor på flyplassen, men de ansatte på flyplassen fanget opp at det var en passasjer som ikke hadde det bra og flyekspeditørene og Securitas fordelte oppgavene slik at flyekspeditør Lena Petersen i Widerøe kunne ta seg av henne.

– Hun var forståelig nok veldig fortvilet, men vi hjalp til så godt vi kunne, sier Petersen som brukte lokalkunnskapen sin til å spore opp noen som da de hørte hva det gjaldt, kunne ordne det slik at det ble et hotellrom ledig. Drosje ble tilkalt og alt ordnet med bagasje og billett.

– Drosjesjåfør Thomas Tysnes fulgte henne inn på hotellet og hjalp henne med innsjekking. Han fortjener også ros, kvitterer Petersen.

Selv dro hun senere til hotellet for å levere en notatbok passasjer Jorid hadde glemt på flyplassen. 

Les også: Nærbutikken er kåret til "Årets butikk": – Kjempeartig å komme så langt!

Fortjener ros

Torkildsen mener alle de involverte fortjener all mulig ros.

– De trøstet meg, de tok vare på meg og ga meg en kopp kaffe og jeg skulle bare ta det mer ro, de skulle ordne alt. De hentet bagasjen min, bestilte drosje og klarte å få tak i et hotellrom til meg, sier Torkildsen som endte opp på Lofoten suitehotell.

– Det var veldig fint og jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk en så fin rabatt på prisen der. Alt ordnet seg til det beste, takket være hjelpen fra flotte folk, sier Torkildsen.

Lena Petersen og kollega Heidi Sletten Reiertsen setter pris på rosen.

– Folk er flinke til å si ifra hvis de er misfornøyde, men det er ikke så ofte vi får høre når de er fornøyde. Når vi ser noen som har det vanskelig, så hjelper vi selvsagt til. Det ville jo alle ha gjort, fastslår de hjelpsomme damene på flyplassen.

Les også: Lofoten - Oslo knallsuksess

Artikkeltags