Antonia (11) og Patrick (11): - Vi skal passe på at ingen er alene og at alle blir inkludert

Først ut: Antonia og Patrick er to av elevene ved Svolvær skole som er først ut som trivselsledere.

Først ut: Antonia og Patrick er to av elevene ved Svolvær skole som er først ut som trivselsledere. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Svolvær skole satser på å øke trivselen og få mer aktivitet i friminuttene.

DEL

Antonia og Patrick går begge i 6B og skal i høst være trivselsledere.

– Vår oppgave blir å passe på at ingen er alene og at alle blir inkludert, forteller Antonia. Hun og Patrick er en av flere trivselsledere ved Svolvær skole.

– Jeg tror det blir gøy, da får vi følelsen av å være voksen, sier Patrick.

Trivselslederprogrammet er et program skolen har meldt seg på for å jobbe mer med å øke trivselen, få mer aktivitet og mindre mobbing i friminuttene på skolen. Gjennom programmet trenes elever i skolen til å ta et ekstra ansvar for å få alle med i leken.

Gjennom planlagte aktiviteter skal elevene på rundgang få lov til å bidra til økt aktivitet og lek i skolegården.

De to sjette klassingene tror det blir både spennende og gøy å skulle få lov til å lede andre elever på skolen i aktiviteter i friminuttene.

– Det blir sikkert morsomt å lære videre lekene vi har lært, sier Antonia.

– Det blir nok litt vanskelig i begynnelsen, men så blir det lettere, skyter Patrick inn.

Meningsfylte aktiviteter

Skolen har fått en egen koordinator som skal jobbe tett med elevene som har blitt kurset i aktivitetene. For å ha jobbet som trivselsleder får elevene en påskjønnelse fra skolen, og et kulturkort som gir dem rabatt på lokale kulturarrangementer.

Programmet er utviklet av Ferd Sosiale Entreprenører og andre skoler i Vågan har gode erfaringer med programmet som Svolvær skole nå har knyttet seg til i tre år.

– Henningsvær og Kabelvåg skoler har tidligere vært med på dette og har hatt veldig gode erfaringer med det, forteller rektor ved Svolvær skole, Ronnie Mads Pedersen.

Han forklarer at det er viktig for skolen å ha fokus på skolemiljøet, og at det er noe som jobbes med.

– Gjennom dette programmet kan elevene få meningsfulle aktiviteter å holde på med i friminuttene. Også er det sånn i en skolegård at det er ikke alle som klarer å aktivisere seg selv, og det kan føre til konflikt, sier han og avslører at han håper programmet kan gi elevene mulighet til å bli kjent på tvers av klassetrinnene.

Helsefremmende skole

I skolegården har elever og lærere satt opp en bu som skal huse utstyret som skal brukes i de forskjellige aktivitetene. I tillegg til tradisjonelle barneleker, skal elevene få bryne seg på blant annet problemløsningsoppgaver.

Skolen ble nylig som den første skolen i Vågan godkjent som helsefremmende skole. Som blant annet innebærer at det finnes gode planer for psykososialt miljø, elevene er fysisk aktive i minst 60 minutter per dag og en har tilbud om en god helsesøstertjeneste.

Å spre gode holdninger om levevaner er også i fokus ved skolen.

– Vi må spre gode holdninger på blant annet foreldremøter etter de råd og retningslinjer som er gitt av helsedirektoratet. Vi er en sukkerfri skole i den forstand at vi fremmer sunn mat, men vi kan ikke tvinge foreldre til å ikke smøre Nugatti på brødskiva, men det er viktig for oss å jobbe med holdninger til hva som er helsefremmende levevaner, sier Pedersen.

Som et resultat av at skolen har blitt en helsefremmende har de fått midler fra Nordland fylkeskommune. Disse pengene går til å finansiere Trivselslederprosjektet. Skolen får også mulighet til å delta på kurs og motta ressurser fra fylket.

– At vi har fått denne godkjenningen kan gi skolen mye positivt. Nå får vi vist fram at vi har gode systemer som det offentlige krever av oss, sier Pedersen og avslører at det var folkehelsekoordinator i kommunen, Silje Grande Henriksen som tipset skolen om å søke.

– Hun har vært en pådriver i dette arbeidet, og er den som har godkjent oss. Vi har en god dialog med henne, og hun er helt klart en ressurs å støtte seg til, forteller Pedersen.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken