Gå til sidens hovedinnhold

Toppturseilas henter inn lokale samarbeidspartnere

Artikkelen er over 3 år gammel

Toppturseilasene Arctic Haute Route har styrket konseptet med hjelp av lokale lofotbedrifter.

Thor-Helge Jensen og Intersport Lofoten Svolvær skal være en av bedriftene som bidrar til at Arctic Haute Route får en lokal forankring. De skal administrere den flytende Intersport-butikken som skal innredes på Gamle Salten, skipet som har gått i trafikk for Hurtigruten på Helgeland, og som nå skal frakte gjestene på toppturseilaset fra Svolvær til Tromsø og tilbake igjen.

Skiutleie

– Vi skal administrere utleie av toppturutstyr. Som for eksempel ski, bindinger, skredpakker og mer til, forteller Jensen, som skyter inn at de vil også ha et lite utvalg av varer for salg.

– Er det noen som får knekt en ski, eller mangler en hanske, så vil vi ha med oss litt ombord slik at man kan få tak i det man mangler, forteller Jensen.

Jensen mener det er viktig å være med og bidra når man blir spurt.

– Vi fikk en forespørsel fra Intersport sentralt fordi arrangørene ønsket en lokal forankring. Vi syns det er en fin måte og markedsføre oss og det vil holder på med. I tillegg til at vi får være med og profilere vår region, sier Intersport-sjefen.

Les også

– Det legges igjen mye penger her

Fullblods nordnorsk

– Dette er en fullblods nordnorsk opplevelsesproduksjon med fokus på bærekraft gjennom bruk av lokale ressurser, forteller Nina Kristine Madsen-Geelmuyden i Norwegian Adventure Company.

Hun kan fortelle at båten, som har hjemmehavn i Bodø har nordnorsk mannskap. og at de har satset lokalt i flere ledd av opplevelsesseilasen.

– båten vil ligge til kai på Svinøya i Svolvær ved start og stopp på ruten, gjestene tilbys tilleggsprodukter i Lofoten i samarbeid med lokale aktører, og Arctic Buss vil følge oss langs hele ruten og tar gjestene fra kai til fjell, sier Madsen-Geelmuyden.

undefined

Lokalmat

Norwegian Adventure Company har også satset lokalt når det gjelder maten som skal serveres på seilasen.

– Vi skal være hovedleverandør av fiskeprodukter, forteller Merethe Holte direktør for forretningsutvikling i Insula.

Insula skal sammen med arrangørene av toppturseilasen, Norwegian Adventure Company skreddersy oppskrifter med lokale fiskeråvarer som skal bli servert til gjestene.

Insula, med hovedkontor på Leknes er et stort nordisk konsern som driver med salg og foredling av fiskemat.

Produktene de skal selge inn til toppturseilasene som går av stabelen i april er primært Lofoten, Frøya laks og Hitra krabbe.

Insula synes opplegget til Norwegian Adventure Company er midt i blinken for dem.

– De står for de samme verdiene som vi gjør. Det er kvalitet hele veien og fokus på det naturlige, forteller Holte.

Insula har et ønske om å gjøre norsk sjømat kjent utenfor Norges grenser.

– Vi ønsker og treffe flere. Sammen med Norwegian Adventure Company jobber vi i fellesskap mot turister, sier Holte.

Les også: Har skapt et nytt norsk reiselivsikon

Internasjonal entusiasme

De seks toppturseilasene som finner sted i april er nesten fullbooket. og har fått mye oppmerksomhet utenfor våre grenser.

– Arctic Haute Route har en overvekt av norske gjester, men til vinteren er også større grupper med amerikanere, sveitsere og svenske med. Vi har opplevd stor pågang og entusiasme rundt denne vinteropplevelsen internasjonalt, og har nå både kommersielle partnere og flere europeiske agenter som jobber med vårt konsept, forteller Madsen-Geelmuyden, som også kan fortelle at de i år satser på en sommerseilas.

– Disse turene blir minst like spektakulære, og er en opplevelse for alle som ønsker seg til topps på fjellturer i Lofoten, Andørja, Senja og Kvaløya.

Les også: Nytt toppturkonsept: - Det å krabbe opp i fjellene og se ut mot havet er vanskelig å beskrive

Kommentarer til denne saken