Gå til sidens hovedinnhold

Snart klar til å fylle 400.000 ølbokser

Lofotpils har slått an over hele landet

Artikkelen er over 6 år gammel

Matkjedesalg, påskeøl og bokssalg er blant arbeidsoppgavene til Lofotpils i kommende uker.

Siden oppstarten på slutten av fjoråret, har nyvinningen fra Lofoten gått sin seiersgang over hele landet.
- Vi fikk Lofotpils i uke 51, og før året var omme hadde vi solgt 400 flasker. Det regner vi som veldig bra, sier ølansvarlig ved Meny Oslo City, Camilla Berntsen til Lofotposten. Denne forretningen regnes av mange som den mest allsidige når det gjelder ølsalg i hovedstaden.
- Vi satser norsk, og har mikroøl fra hele landet, sier hun.
 

Glad gründer

Gründer Thorvardur Gunnlaugsson er fornøyd etter at investeringen på knappe 18 millioner kroner begynner å gi resultater.
- Jeg er aller mest overveldet over at jeg til dags dato ikke har fått en eneste negativ henvendelse. De to sterkeste sortene, julebrygg, med alkoholstyrke på 8,4 prosent og hvetebrygg på 5,5 prosent, er i salg ved nærmere 40 vinmonopolutsalg mellom Horten og Kirkenes, mens Lofotpils selges i dagligvareforretninger over hele landet.
Hadde du ventet en blandet velkomst?
- Alfa og omega er selvsagt at konsumenten liker ølet. Og de første forpostfektinger var så lovende, at jeg var optimist. Nå vet vi at vi har et instrument, og folk som kan spille på det - først og fremst i form av vår tyske bryggerimester, sier Thorvardur Gunnlaugsson.
 

Vil inn i matkjedene

Fra 31. januar er ølboksen, som rommer 0,5 liter, godkjent på panteautomater. I løpet av februar håper Gunnlaugsson at det er gjort avtaler med matvarekjedene.
- Akkurat nå har vi 36.000 litre klare på tank og 400.000 bokser som skal fylles på anlegget i Svolvær. En gang til våren starter vi produksjon av bokser som rommer 0,33 liter. Jo, det går slag i slag, sier han.
Når kommer et alkoholfritt øl fra Lofotpils?
- Det kommer når vi begynner å tjene penger. For å kunne produsere alkoholfritt, må vi kjøpe utstyr for to millioner kroner. «Kjøreøl» er et absolutt krav, ikke minst på restauranter og hotell, men også hos menigmann, sier Gunnlaugsson.
En annen utfordring er i vente:
- Vi vil matche ølet mot restauranter over hele landet. Ølet passer godt til mat - synes vi. Men det er opp til publikum og restaurantene å avgjøre om dette stemmer eller ikke. Vi skal også lansere vårt eget påskeøl som prosjekt, uten at jeg i øyeblikket kan si mer om detaljene.
Har noen kommentert at dere bruker Lofoten som merkevarenavn?
- Navnet Lofoten skaper forventning og spenning, og for vår del har denne satsningen slått positivt ut over hele linjen. Lofoten er et navn du ikke kødder med.
Får dere til en avtale med Hurtigruten?
- Det kunne ha vært artig, men muligheten glapp i denne omgang. Styret viste interesse, men satset i stedet på en eksklusiv avtale med Mack. Jeg tror det var en kjempetabbe, sier Thorvardur Gunnlaugsson.

Les også: Lofotpils åpnet sin første ølflaske lørdag

Les også: Lokalt korn testes til ølproduksjon

Kommentarer til denne saken