Gå til sidens hovedinnhold

Ny operatør skal drive Nordlandsekspressen

Artikkelen er over 2 år gammel

Nordland fylkeskommune har valgt tilbyder på drifta av de nye hurtigbåtene som kommer i 2019.

Av de to tilbyderne Boreal Sjø AS og Torghatten Nord AS var Boreal Sjø lavest på pris med en årlig sum for drift av hurtigbåtene på nesten 89 millioner kroner. Torghatten Nord kunne tilby drift av ruta mellom Bodø og Svolvær og ruta mellom Bodø og Sandnessjøen til nesten 95 millioner kroner årlig.

– Ut fra dem somhar kommet med anbud var Boreal Sjø lavest på pris, og det er det vi ha vektet på i denne saken, forteller fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp).

Ny anbudsmodell

I november i fjor skrev fylkeskommunen under en kontrakt på kjøp av to flunkende nye Nordlandsekspress-båter (Nexer), hvor den ene av de to, som skal stå ferdig innen mars 2019, skal gå mellom Svolvær og Bodø.

– Dette er en annerledes kontrakt, fordi det er en anbudsmodell hvor vi eier båtene og tilbyderne driver dem. For oss så ser vi at denne måten å gjøre det på er en suksess. Det senker kostnadene og øker produksjonen, forteller Eggesvik.

Fra før av opererer Boreal Sjø på Helgeland, og skal fra og med neste år også drifte Nordlandsekspressen.

– Boreal Sjø er en seriøs aktør på markedet. Og vi forventer og tror at de kommer til å yte bra overfor kundene også på Nordlandsekspressen mellom Bodø og Svolvær.

– Best mulig tilbud

Eggesvik vil i denne omgang ikke si noe om anbudet som sparer kostnader for fylket vil gi utslag på billettprisene.

– Vi får ned prisen på anbudet, som gir oss større rom i forhold til drifta. Hvordan vi utnytter det steg for steg fremover får vi vurdere. Det er et ønske fra vår side å tilby et best mulig tilbud, sier han.

Gjennom de nye båtene vil dieselforbruket gå ned med 40 prosent på grunn av nye motorer og det vil bli en NOX-reduksjon på 70 prosent.

– Vi får spiller nye båter som er universelt utformet, vi får ned kostnaden på driften, og vi får en betydelig miljøgevinst på begge Nordlandsrutene, forklarer fylkesråden.

Boreal sjø tar over driften av hurtigbåtruta fra og med 1. mars frem til 28. februar 2027. Boreal Sjø AS ble utpekt som vinner av anbudskonkurransen med tilbud på 88, 9 millioner per år, inklusiv leie av båt fra Nordland fylkeskommune.

– Vi er veldig fornøyd med den konkurransen som har vært, og er glad for at Boreal Sjø AS vant runden, konstaterer Eggesvik.

Torghatten Nord AS tilbud på drift av ruta var på 94 899 000 kroner per år.

Det var to tilbydere på anbudet.

Fakta om hurtigbåtene:

• 42 m lang
• Bygges i fiberkarbon
• 32 knop (servicefart)
• 220 passasjerer
• Innvendig heis for blant annet rullestol
• Godsførende plass til 16 europaller
• NOX-reduksjon på 70 %
• 40 % mindre drivstoff forbruk enn dagens båter
• Tilpasset bruk av biodiesel/syntetisk diesel i tillegg til marine diesel
• Tilpasset forskjellige kaihøyder

Kommentarer til denne saken