Tid for Rosa sløyfe-aksjon - oppfordrer alle å bidra

Rosa sløyfe-aksjonen: I forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen bidrar flere privatpersoner og bedrifter til innsamlingen av penger til brystkreftforskning. En av disse er Cirkle K i Svolvær. Sølvi Stemland Sameien som driver stasjonen forteller at de selger gavekort på bilvask, og hvor hvert gavekort gir de 50 kroner til aksjonen. 	Foto: Synne Mauseth

Rosa sløyfe-aksjonen: I forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen bidrar flere privatpersoner og bedrifter til innsamlingen av penger til brystkreftforskning. En av disse er Cirkle K i Svolvær. Sølvi Stemland Sameien som driver stasjonen forteller at de selger gavekort på bilvask, og hvor hvert gavekort gir de 50 kroner til aksjonen. Foto: Synne Mauseth

Artikkelen er over 3 år gammel

I oktober farges landet rosa, og oppmerksomheten rettes mot brystkreft.

DEL

Siden 1999 har Rosa sløyfe-aksjonen blitt arrangert i Norge. Den Rosa sløyfen har opprinnelig sitt opphav i USA hvor amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til forskning rundt brystkreft. Siden da har bedrifter, organisasjoner og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen.

En viktig sak

Målet med aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft. I tillegg er målet å støtte, samt samle inn midler til brystkreftforskning. Dette gjøres både av bedrifter og privatpersoner.

Kreftforeningen har flere samarbeidspartnere i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen. En av dem er Cirkle K, som er en av hovedpartnerne til Rosa Sløyfe på femte året. Over tre hundre stasjoner har bidratt, og bidrar i aksjonen hvert år. En av stasjonene som tar aksjonen på alvor, er Cirkle K i Svolvær.

– Dette er en viktig sak som berører oss alle på en eller annen måte. Å forske på brystkreft er kostbart, og da synes vi det er viktig å være med å hjelpe til å skaffe de midler som trengs, sier Sølvi Stemland Sameien som driver Cirkle K i Svolvær.

En ypperlig julegave

I fjor samlet bensinstasjonkjeden inn 3,5 millioner kroner nasjonalt til Rosa sløyfe. Stasjonen i Svolvær, som da bar navnet Statoil, sto for 25.000 av disse. Ved kjøp av en bilvask gir Cirkle K 50 kroner til aksjonen. I tillegg selger stasjonen Rosa sløyfe-reflekser, samt Rosa-sløyfe-kopp.

For øyeblikket pusses vaskehallen på Cirkle K i Svolvær opp, og er ikke i bruk. Stasjonen har derfor funnet andre alternativer for å kunne bidra i aksjonen.

– Vaskehallen er nede, og da selger vi gavekort på bilvask i stedet. De fleste av oss har det vi trenger, og det kan være vanskelig å finne ut hva man skal gi hverandre i julegave, sier Stemland Sameien, og legger til;

– Å gi et gavekort på bilvask er en ypperlig julegave.

Ta en selfie for aksjonen

I tillegg til gavekort på bilvask, forteller Stemland Sameien at de ansatte skal oppfordre kundene til å ta en selfie med Rosa sløyfe-koppen. Bildet legges ut på Facebook-siden deres, og Cirkle K-stasjonen gir fem kroner til Rosa sløyfe per bilde.

– Alle som bidrar med et bilde er med i trekningen av et gavekort på bilvask, sier Stemland Sameien.

Avslutningsvis kommer hun med en oppfordring.

– Det er mye Rosa sløyfe overalt. Jeg oppfordrer alle til å bidra på en aller annen måte, uansett hvor det måtte være. Hvis vi alle hjelper, kan kanskje alle bli frisk, avslutter Stemland Sameien.

Artikkeltags